Europese Commissie wil 50 procent meer lading over water

1
De Europese Commissie wil dat de binnenvaart grotere volumes gaat overnemen van het wegvervoer. (foto Christian Schwier)

De ‘Strategie voor Duurzame en Slimme Mobiliteit’ (Sustainable and Smart Mobility Strategy: SSMS) van de Europese Commissie kan gunstig uitpakken voor de binnenvaart. Brussel beoogt het aandeel van de binnenvaart namelijk te vergroten: met 25 procent in 2030 en 50 procent in 2050. Dat moet helpen om de Europese Green Deal te behalen, die de uitstoot van broeikasgassen door transport in de komende dertig jaar met 90 procent moet verminderen.

De Europese Binnenvaart Unie (EBU) steunt de Green Deal en de vorige week gepresenteerde road map voor duurzaam transport volledig. De koepelorganisatie onderschrijft het doel om de transportuitstoot te verminderen door een substantieel deel van het goederenvervoer over te hevelen naar de binnenvaart.

Logische keuze

Een logische keuze want “binnenvaart staat bekend als een energiezuinig, veilig en duurzaam alternatief (…) Het draagt ​​bij aan het ontlasten van overbelaste wegen voor vracht en mensen.” De binnenvaart is volgens de EBU van harte bereid om de komende jaren substantieel meer lading te vervoeren.

In de Green Deal wordt de binnenvaart aangewezen als een van de transportvormen die grotere volumes zouden moeten overnemen. Daarvoor komt de Europese Commissie met een nieuw NAIADES-programma (NAIADES III) om tegelijkertijd de vloot te vergroenen. De EBU “rekent op de steun van de Europese Commissie om het potentieel van vervoer over water volledig te benutten door concrete acties voor vergroening, digitalisering en integratie in multimodale transportketens”.

Concurrerend

In de SSMS-strategie gaat de Europese Commissie in op de verduurzaming van alle transportmodaliteiten: naast de binnenvaart ook die van het wegverkeer, de luchtvaart en het spoorvervoer. Brussel wil in 2030 bijvoorbeeld dertig miljoen zero-emissie-auto’s op de weg hebben en er moeten drie miljoen elektrische oplaadpunten zijn. In 2035 moeten de eerste emissieloze zeeschepen en vliegtuigen op de markt zijn.

Om de toename van de over water vervoerde lading te realiseren wil de Europese Commissie dat vervoer per binnenvaartschip in 2030 goed kan concurreren met het wegvervoer.

Positief

VVD-Europarlementariër Caroline Nagtegaal-van Doorn is positief over de voorstellen die de Commissie doet om de modal shift een boost te geven door het optimaliseren en moderniseren van de binnenvaartsector. Vorige maand presenteerde zij namens Renew Europe een Binnenvaart Paper, waarin de liberale groep in het Europees Parlement pleit voor een Europese binnenvaartstrategie. Ook zij ziet binnenvaart als cruciaal puzzelstuk in de weg naar een toekomstige duurzame mobiliteit.

Caroline Nagtegaal-van Doorn. (foto privécollectie)

“Deze strategie laat zien dat de Commissie snapt dat de transitie naar duurzaam, slim en efficiënt transport vraagt dat we kijken naar het totaalplaatje van transport. De grote nadruk op de modal shift, op innovatie en de noodzaak voor het uitrollen van de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen, stemmen me positief en zijn van belang voor onze mainports, de scheepvaart en de luchtvaart”, aldus Nagtegaal-van Doorn.

“Nu wil ik actie zien van de Commissie”

“Dat de Commissie ook de binnenvaart noemt, is een goed signaal. De binnenvaart blijft als sector nog altijd zwaar onderbelicht, terwijl het files kan verminderen en een belangrijke rol kan spelen in het vergroenen van de stedelijke logistiek. Om de digitale en groene transitie echter haalbaar en betaalbaal te maken voor ondernemers en bedrijven, is een Europese aanpak onontbeerlijk. Deze strategie is een goed begin, maar ik wil actie zien van de Commissie. Daar ga ik ze dan ook aan houden.”

 

 

 

Article bottom ad

1 reactie

  1. Ik heb het gevoel dat die duurzaamheid niet eerlijk gaat maar meer werkgelegenheid creëren is wat ik laats van een gemeente politicus hoorde. Goede dingen weg gooien en slechte snel verslijtende producten op de markt terug zetten kan nou niet zeggen dat dat groen is.
    Maar als het dan toch moet dan hoop ik dat eerlijk gaat en niet een paar lobbyisten hun zakken vulken over de rug van een ander.
    En het is te hopen dat het geld terecht komt bij de hard werkende ondernemer en investeerder en niet het meeste blijft hangen bij de bureaucraten

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.