- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsProvincie Zeeland wil voordelen binnenvaart beter benutten

Provincie Zeeland wil voordelen binnenvaart beter benutten

- Advertentie -

Delen

“De provincie Zeeland zou de kansen die de binnenvaart te bieden heeft veel beter moeten benutten”, vindt Statenlid Ger van Unen (SP). Dus diende ze een motie in, die unaniem werd aangenomen. “Een mooie opsteker, maar nu is het tijd voor actie!”

Met de motie stelde van Unen voor dat er een onderzoek komt naar de kansen die de binnenvaart te bieden heeft. “Het is vrij uniek dat een motie unaniem wordt aangenomen”, duidt Hans Rottier (SGP). “Dat betekent dat de toegevoegde waarde van de binnenvaart steeds beter wordt gezien. Wij hebben de motie van de SP, samen met JA21 en ChristenUnie Zeeland van harte gesteund.”

“Sowieso trekt de SGP-Statenfractie in Zeeland nauw op met de SP als het gaat om de promotie en inzet van de binnenvaart. De grondslagen van onze partijen zijn weliswaar verschillend, maar op dit dossier zijn we eensgezind.”

Een zee van ruimte

“Zeeland en de binnenvaart horen bij elkaar”, vindt Van Unen. “Voor zo’n waterrijke provincie is het ongelooflijk dat het bevorderen van goederenvervoer over water niet al veel langer hoog op de agenda staat. Gelukkig wordt die urgentie nu ook door andere partijen onderkend.”

“Dat komt doordat de aanleg en het onderhoud van de Zeeuwse wegen een aanzienlijke druk op de begroting leggen. De kwaliteit van de wegen gaat achteruit door de grote hoeveelheid vrachtwagens die er dagelijks overheen rijden. Dat aantal zal alleen maar toenemen wanneer de Westerscheldetunnel tolvrij wordt voor vrachtverkeer.”

“Dat moet anders kunnen”, vult Rottier aan. “Kijk om je heen!” Het schouwspel op het water bij de verkeerspost van Hansweert maakt inderdaad in één oogopslag duidelijk dat er een zee van ruimte beschikbaar is om vervoer via de binnenvaart fors uit te breiden. Zeeschepen uit de havens van Antwerpen en Gent varen af en aan, geflankeerd door binnenvaartschepen die er behendig omheen manoeuvreren.

“Je hoeft geen geleerde te zijn om te beseffen hoe lang de file wordt als alle containers van het gigantische zeeschip dat voor onze neus vaart één voor één op een truck worden geladen. Dat is zo onnodig! Zeker als je weet dat de grootste binnenvaartschepen tot 500 containers in één keer kunnen vervoeren. Daarnaast heeft een modal shift een zeer positieve invloed op klimaat en milieu.”

Vaart maken

Om de gewenste transitie naar de binnenvaart gedegen aan te pakken voert het Zeeuws college een onderzoek uit naar de kansen van vervoer over water en geeft in datzelfde rapport aanbevelingen over hoe de Provincie Zeeland deze kan invullen. De uitkomsten worden gepresenteerd tijdens de najaarsnota.

Van Unen: “Parallel daaraan doen wij vanzelfsprekend ook ons eigen onderzoek. Het is belangrijk om het onderzoeksrapport van het college te kunnen toetsen aan onze eigen bevindingen. Dan kunnen we ons een mening vormen over de kwaliteit van rapport en daarnaar handelen.”

Een langetermijnvisie op het vergroten van de inzet van de binnenvaart hebben de partijen nog niet. Er is bijvoorbeeld nog niet becijferd welk percentage van het vervoer binnen welke tijd overgeheveld zou moeten zijn naar de binnenvaart om de wegen daadwerkelijk voldoende te ontlasten.

Hans Rottier, Statenlid namens SGP: regelmatig overleg met ondernemers in de binnenvaart. (foto Jolanda Dietvorst)

“Maar dat zou wel een mooie aanbeveling zijn voor het onderzoeksrapport”, stelt Van Unen. “Wat mij betreft beginnen we het overhevelen van containers. Die spreken tot de verbeelding en dat maakt het in gang zetten van de transitie naar de binnenvaart behapbaar. Natuurlijk zouden ook bulkgoederen vaker via het water moeten worden vervoerd, maar mijn ervaring leert dat het goed is om een vraagstuk in stukken op te delen om de slagingskans te vergroten.”

Rottier vult aan: “Het is ook belangrijk om hierover in gesprek te gaan met ondernemers die actief zijn in de binnenvaart. We hebben regelmatig overleg met hen en dat levert waardevolle inzichten op. Die neem ik mee in mijn werk.”

Op de vraag wat er gebeurt als het rapport van College onvoldoende ambitieus is, zijn beiden stellig. “Dan sturen we hen terug naar de tekentafel. De urgentie om de kansen van de binnenvaart beter te benutten is hoog.”

Steigers

De motie van Van Unen heeft zijn beslag op het regionale politieke spel. Maar zowel de SP- als de SGP-Statenfractie in Zeeland hebben korte lijnen met hun partijgenoten in Den Haag. Rottier: “Als het nodig is app ik Chris Stoffer om een onderwerp te agenderen of in het geval van de binnenvaart neem ik contact op met de gedeputeerde met het verzoek om in overleg te treden met de minister van Infrastructuur en Waterstaat.”

Een mooi voorbeeld van een succesvolle landelijke en regionale samenwerking is de renovatie van de aanlegsteigers bij Hansweert. “Dat is een mooie vooruitgang. De steigers waren voorheen deels van hout en simpelweg niet veilig genoeg. Bij de nieuwe stalen exemplaren is aan alles gedacht. Moet je kijken, zelfs lichtgevende anti-slipstrips op de treden”, jubelt Rottier.

“Dat is toch fantastisch! En de schippers zijn er blij mee; het ligt hier vol met schepen. Dit succesverhaal is wat mij betreft een mooie voorbode op het verder verstevigen van de banden tussen de Provincie Zeeland en de binnenvaart. Laten we deze belangrijke sector koesteren en ervoor zorgen dat de motie optimaal ten uitvoer wordt gebracht. Wij gaan ons daar in ieder geval volledig voor inzetten.”  

Door Jolanda Dietvorst

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -