Er moet een Europees plan komen dat de binnenvaart helpt bij de “duurzame transitie” en de “digitale transformatie” die de komende decennia nodig zijn. In het belang van de sector en van Europa. Ook de financiering moet Europees geregeld worden, want de sector kan het benodigde geld niet zelf opbrengen. Dat stelt VVD-Europarlementariër Caroline Nagtegaal-van Doorn.
Ze presenteerde vrijdag 27 november een Europees plan voor de binnenvaart namens Renew Europe, de liberale fractie in het Europarlement. In de Strategische Agenda Voor Een Toekomstbestendige Binnenvaart In Europa pleit Nagtegaal-van Doorn voor steun aan de binnenvaart die verder gaat dan de huidige programma’s, zoals NAIADES. Ze wil dat het Europees beleid zorgt voor een forse modal shift: grote hoeveelheden lading moeten van de weg naar het water, “waardoor de CO2-uitstoot wordt verminderd en er minder files ontstaan”.
Ondergeschoven kind
Transport is cruciaal in de huidige ‘stay-at-home-economy’, aldus Nagtegaal-van Doorn, maar de binnenvaart is vaak het ondergeschoven kind. Daar moet verandering in komen, vindt ze.
“De binnenvaartsector kan een grote rol spelen in de groene en digitale transitie die nodig is voor een toekomstbestendige sector. De ontwikkeling op het gebied van autonome en emissievrije schepen gaat snel, maar de sector kan deze investeringen niet alleen realiseren. Renew Europe vindt het daarom tijd dat er geïnvesteerd wordt in de Europese binnenvaart.”
Sleutelrol
Dertig jaar heeft de mensheid nog om de samenleving duurzaam en klimaatneutraal te maken zonder onze hoge levensstandaard te hoeven opgeven, benadrukt Nagtegaal-van Doorn. Binnenvaart kan een belangrijke rol spelen in deze transitie.
De sector kan een sleutelrol spelen in het verminderen van files op onze snelwegen, vindt de Nederlandse politica. “Dit is bij uitstek een grensoverschrijdende uitdaging waar we Europees de handen ineen moeten slaan. De binnenvaart kan een grote rol spelen als duurzaam transportalternatief van de toekomst, maar we laten veel potentieel liggen als je alleen al ziet hoeveel druk we kunnen wegnemen van onze snelwegen en in steden als we beter gebruik zouden maken van onze waterwegen.”
Investeren in binnenvaart
Nagtegaal-van Doorn ziet dat de sector bereid is te vergroenen en een bijdrage wil en kan leveren aan het klimaatbeleid. “Maar door gesprekken met de sector werd mij duidelijk dat ze het niet alleen kunnen. Immers, de sector bestaat veelal uit familiebedrijven, zelfstandigen en andere MKB’ers. Het is tijd voor een nieuwe Europese agenda voor de binnenvaart die de sector ondersteunt. We zouden gek zijn als we niet investeren in onze binnenvaart.”
[…] zorgt voor een forse modal shift: grote hoeveelheden lading moeten van de weg naar het water” (Binnenvaartkrant, 28 november 2020). De binnenvaart is bij uitstek hét duurzame alternatief dat bijdraagt aan het […]