De nieuwe Duitse regering wil dit jaar meer investeren in de infrastructuur van vaarwegen. Daar staat tegenover dat ze minder geld overheeft voor de modernisering van de vloot. Dat blijkt uit de conceptbegroting.
Voor onderhoud van de vaarwegen wordt 89 miljoen euro uitgetrokken, tegenover 95 miljoen euro vorig jaar. De investeringen in instandhouding stijgen daarentegen van 450 naar 520 miljoen euro. Voor vervanging en nieuwbouw reserveert de overheid 895 miljoen euro. Dat is een aanzienlijke verhoging ten opzichte van de 727 miljoen euro in 2024.
Het is nog onduidelijk of de vaarwegen kunnen rekenen op aanvullende middelen uit het speciale infrastructuurfonds. Extra bijdragen uit dit fonds zouden op de lange termijn meer ruimte bieden voor onderhoud, verruiming en modernisering. Een knelpunt blijft het tekort aan ingenieurs bij de vaarwegbeheerder, die projecten moeten plannen en aanbesteden.
Minder geld voor vergroening
Er wordt bezuinigd op subsidies voor binnenvaartopleidingen; die dalen van 6,4 naar 4,3 miljoen euro. Verder wil de overheid 10 miljoen euro minder investeren in vlootmodernisering. Er zijn al subsidies toegezegd voor kostbare projecten. Hierdoor blijft weinig over voor andere moderniseringsinitiatieven.
De BDB wijst erop dat de sector de omschakeling van dieselmotoren naar alternatieve aandrijvingen niet op eigen kracht kan financieren. De binnenvaartorganisatie hoopt dat er bij de behandeling van de begroting alsnog aanpassingen komen.