Afgelopen jaar verving aannemerscombinatie Mourik-Swarco voor Rijkswaterstaat alle twintig jukken en zestig schuiven in Stuw Grave. Daarna werd verder gewerkt aan het vervangen van de aandrijfwerken. De kettingen in de aandrijving worden vervangen door fiberkabels. Dat is voor het eerst in Nederland.
Nadat in november van 2024 alle jukken en schuiven in de stuw vervangen waren, startte Mourik-Swarco met het vernieuwen van de aandrijfwerken. De kettingen waren honderd jaar geleden onderdeel van het ontwerp van de stuw en de brug. Toen zag de verkeerssituatie er heel anders uit. Inmiddels is de permanente belasting veel groter, onder andere door zwaarder verkeer. Het gebruik van de lichtere vezelabels scheelt al in de belasting van de brug in vergelijking met de zware kettingen die er hingen, stelt Rijkswaterstaat.
Minder onderhoud nodig
De nieuwe kabels hebben nog meer voordelen: ze vragen minder onderhoud en hebben een langere levensduur, naar schatting 25 jaar. “Daarbij is het gebruik een stuk veiliger dan kettingen. Bijvoorbeeld bij het oprollen tijdens het hijsen van een juk. Met de kabels wordt de combinatie van schuiven en jukken immers omhoog gehesen tegen de onderzijde van het brugdek aan.” Dit wordt normaliter gedaan als de waterstand van de Maas een bepaalde hoogte heeft bereikt.
Het aantrekken gebeurt door middel van een combinatie van een hiervoor ontworpen stuwkraan met de nieuwe aandrijving en fiberkabels. In de afgelopen weken zijn van de eerste jukken de nieuwe aandrijvingen en fiberkabels aangebracht en getest.
Een andere grote verandering is dat elk juk nu twee aandrijvingen voor de schuiven heeft. Vroeger was er een enkele aandrijving. Daarnaast krijgt ieder juk nu ook zijn eigen aandrijving. Dit moest vroeger met behulp van de kraanwagen gebeuren. Nu zijn er meer mogelijkheden qua besturing en de stuwbewegingen kunnen sneller en veiliger uitgevoerd worden, aldus Rijkswaterstaat.
Op schema
Tot het einde van dit jaar werkt de aannemer nog verder aan Stuw Grave om alle twintig jukken met schuiven te voorzien van de nieuwe aandrijvingen en fiberkabels en de bediening en besturing hiervan te vervangen. Later dit jaar vervangt Mourik-Swarco de stuwkraan. Daarna staat een loods voor de stalling van de stuwkraan op de planning. Ook wordt de technische ruimte uitgebreid.
Het werk ligt op schema, aldus Rijkswaterstaat, en is naar verwachting klaar in december. Maar… de werkzaamheden zijn afhankelijk van de waterstand. Bij hoog water kan de planning veranderen.