De Europese Commissie moet de binnenvaart te hulp schieten wegens de beperkte diepgang op rivieren nu zich weer een lange droge zomer lijkt aan te dienen. “In combinatie met de coronacrisis heeft de sector het moeilijk”, zegt Europarlementariër Tom Berendsen. “Zorg dat de infrastructuur in orde is zodat de binnenvaart kan varen.”
De CDA’er diende half juni samen met zijn landgenoot Caroline Nagtegaal van de VVD schriftelijke vragen in bij Transportcommissaris Adina-Ioana Valean. Ze willen dat de Europese Commissie snel in kaart brengt hoe groot de schade is voor de binnenvaart en hoe de sector gesteund kan worden. Berendsen en Nagtegaal maken beiden deel uit van de Transportcommissie van het Europees Parlement.
Verloren omzet inhalen
“Door de coronacrisis moeten schippersfamilies al keihard aan de slag om de verloren omzet in te halen. Maar door de droogte en bijbehorende lage waterstand in heel Europa wordt het voor velen moeilijk om het hoofd boven water te houden”. Aldus Berendsen.
“We weten wel dat de droogte niet voor iedereen ongunstig uitpakt; er zijn tijdelijk meer schepen nodig doordat ze minder kunnen meenemen én ze krijgen wat hogere tarieven. Maar dat is op korte termijn. We willen dat de binnenvaart een goede toekomst heeft. Zodat ook volgende generaties kunnen profiteren van een duurzame binnenvaart. Daar maken we ons zorgen over. Droogte zorgt ervoor dat de binnenvaart een minder betrouwbaar alternatief wordt door vertragingen en schommelende prijzen.”
Dan dreigt lading te verdwijnen naar weg en spoor. Zoals door de lange laagwaterperiode in 2018 gebeurde.
Betrouwbaarheid
“We willen juist dat er meer transport van de weg naar het water gaat. De binnenvaart speelt een belangrijke rol in de plannen voor de verduurzaming van onze economie. Onze industrie en economie kunnen niet zonder onze schippers. Dat moet de Commissie zich realiseren. Met de vragen willen we de binnenvaart nadrukkelijk onder de aandacht brengen bij de Transportcommissaris en de mensen om haar heen.”
“Als overheid kun je bedrijven niet dwingen. Dus moet je ervoor zorgen dat de binnenvaart een aantrekkelijk alternatief voor hen is. Dan is betrouwbaarheid een heel belangrijke factor.”
Actieplan
Een van de aandachtspunten waar Berendsen op wijst, is de natte infrastructuur. Die is lang niet overal op orde. Dat leidt tot knelpunten voor vervoer over water.
“Ik hoop dat de Commissaris met een actieplan komt met grote infrastructurele werkzaamheden op de waterwegen in heel Europa. Dat is nodig om de stap te zetten van de weg naar het water. Europa heeft op dat vlak in een aantal landen nog een wereld te winnen.”
Berendsen heeft dan ook begrip voor het pleidooi dat CBRB en BLN-Schuttevaer in april bij de Nederlandse overheid hielden om de bevaarbaarheid van met name de Rijn in Europees verband aan te kaarten. “Het kabinet heeft de opdracht het belang van betere infrastructuur in Europa op tafel te leggen. Minister Cora van Nieuwenhuizen moet dat doen in de raad van ministers en als wij ons in het Europees Parlement ervoor inzetten, kunnen we zaken samen voor elkaar krijgen.”
Hij is sceptisch over het vorig jaar door Duitsland gepresenteerde 8-puntenplan voor de Rijn: “Ik ben nooit zo onder de indruk van plannen. Er liggen namelijk heel veel plannen overal op planken. Het gaat om de uitvoering ervan. Daar heeft Duitsland echt een opdracht.”
Schonere motoren
Tegelijkertijd vraagt Berendsen aandacht voor de verduurzaming van de binnenvaart zelf. “Er ligt voor de sector een grote opdracht om de motoren schoner te krijgen. Dat kan alleen als er een goede boterham verdiend wordt. Anders kunnen ondernemers niet investeren in schonere motoren, katalysatoren of hybride schepen. Het gaat om een totaalpakket: goede infrastructuur, voldoende inkomsten en de beschikbaarheid van nieuwe schone technologieën. Daarop verwacht ik een visie van de Commissie en een bijpassend actieplan.”
In het Europees Parlement verwacht de CDA-politicus daarvoor voldoende steun te krijgen. Ook doordat het belang groter is dan de binnenvaart alleen. “Naast mijn werk in de Transportcommissie ben ik verantwoordelijk voor de industriestrategie: hoe moet de Europese industrie er in de toekomst uitzien? De juiste aanvoer van grondstoffen is daar essentieel bij. Op het moment dat de industrie moet verduurzamen, moeten bedrijven ook kijken hoe hun grondstoffen en producten worden getransporteerd.”
“Dat betekent dat het in het belang van heel Europa is dat er geïnvesteerd wordt in de binnenvaart, zodat we op een haalbare manier onze doelstellingen voor verduurzaming kunnen halen en de wereld een stukje beter achterlaten.”