De in augustus 2020 toegezegde subsidieregeling voor de zeilende chartervaart wordt eind juni opengesteld. Staatssecretaris Mona Keijzer heeft in een brief aan de Tweede Kamer de Tijdelijke subsidieregeling continuïteit bruine vloot aangekondigd. Het gaat in totaal om een bedrag van 15 miljoen euro.
Het heeft ruim een jaar geduurd sinds het protest van de bruine vloot bij Pampus. De aanvullende subsidie is een tegemoetkoming voor de vaste lasten van chartervaartondernemers. Er zijn wel enkele strenge voorwaarden aan verbonden: schepen moeten ouder dan vijftig jaar zijn, replica’s vallen erbuiten en de ondernemer moet minimaal 1.000 euro vaste lasten per maand hebben.
Directeur Paul van Ommen van de BBZ, de vereniging voor beroepschartervaart, is verheugd door de brief aan de Tweede Kamer: “Het is belangrijke aanvullende hulp die echt gaat helpen. Mensen krijgen er goede steun uit, maar er lijken ook afvallers te zijn.”
Buiten de boot vallen
Bij het berekenen van de subsidie worden de inkomsten in de periode van 1 april 2020 tot en met 31 december 2020 vergeleken met dezelfde periode in 2019. Deze regel baart Van Ommen zorgen omdat starters hierdoor buiten de boot kunnen vallen. Datzelfde geldt voor eigenaren van replica’s; die mogen geen gebruik maken van de regeling.
Hij verwacht dat het ongeveer twintig leden van de BBZ betreft. Van Ommen gaat hierover nog in gesprek met het ministerie. “De kaders van de regeling zijn niet geheel duidelijk uitgewerkt.”
In de brief wordt ook gemeld dat de vooruitzichten om weer te mogen varen goed lijken te zijn. Er kan richting de zomer door de vaccinatie weer perspectief zijn, denkt Keijzer. “Naast deze steunmaatregelen denk ik graag met de sector mee hoe we ervoor kunnen zorgen dat, als de epidemiologische omstandigheden het toelaten, breed bekend wordt dat een tocht op een bruinevlootschip een keuze voor een gezellige en leerzame activiteit is.”
Boekingen
De demissionaire staatssecretaris wil zich inzetten voor de vloot: “Ik stel hiervoor graag de kennis van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) beschikbaar en zal samen met hen onderzoeken of er nog andere manieren zijn om deze beroepsgroep onder de aandacht te brengen.”
Van Ommen is ook hier positief over, hoewel hij niet verwacht dat zodra varen met grote groepen weer kan, alle charterschepen ineens volgeboekt raken. “Het is geen restaurant waar de deuren opengaan en iedereen er weer is.”