Eenzijdige invoering bijmengverplichting is funest voor Nederlandse bunkerbedrijven

0
Het Panteia-rapport laat zien dat de Nederlandse bunkersector 83 tot 85 procent omzet dreigt te verliezen.

NOVE heeft minister Cora van Nieuwenhuizen vergeefs gevraagd om de invoering van verplichte bijmenging van 16,4 procent biobrandstoffen aan gasolie voor de binnenvaart uit te stellen. Die staat gepland voor 1 januari 2022.

Bij de brancheorganisatie voor de zelfstandige brandstofhandel zijn bunkerbedrijven aangesloten. Die voorspellen dat schippers massaal over de grens gaan bunkeren als Nederland als enig land de verplichting invoert. Daarover stuurde NOVE in december 2020 een brandbrief naar de minister.

Op 26 mei sprak een delegatie van de NOVE-sectie Binnenvaart en Visserij via een online-videovergadering met minister Van Nieuwenhuizen over de bijmengverplichting voor de binnenvaart. De nieuwe wetgeving is het gevolg van de Europese RED2-richtlijn. Alleen Nederland heeft besloten die al komend jaar in te voeren.

Bunkertoerisme

De brandstof wordt met toevoeging van biobrandstoffen circa 80 euro duurder per m3. Dat is volgens NOVE voor veel binnenvaartondernemers reden om elders te gaan bunkeren. Volgens onderzoek door Panteia in opdracht van NOVE dalen de verkopen door Nederlandse bunkerbedrijven daardoor met 83 tot 85 procent.

Dat onderzoek is uitgevoerd na een verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om een nadere onderbouwing van het gevreesde bunkertoerisme. Het scheelt de Nederlandse bunkerbedrijven 311 tot 320 miljoen euro omzet per jaar.

Europees of via CCR invoeren

Daarmee loopt de verduurzaming die met de maatregel wordt beoogd, spaak. De verschuiving naar in het buitenland gebunkerde gasolie – zonder toevoeging van biocomponenten – zorgt voor een gemiste kans van ruim 316.000 miljoen ton CO2-besparing per jaar.

“De terugval van het Nederlands bunkervolume en de CO2 besparing, alsmede de inkomstenderving, is zo significant, dat wordt aanbevolen de keuze voor de bijmengverplichting in Nederland te heroverwegen”, luidt de aanbeveling van Panteia.  Als de minister dat inderdaad niet wil, zijn er volgens het onderzoeksrapport twee alternatieven: een bijmengverplichting op Europees niveau of een gezamenlijke bijmengverplichting in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk, bijvoorbeeld geregeld via de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR).

Risico’s

Daarnaast speelt er nog de kwestie over de kwaliteit van de biobrandstoffen. Met name FAME zou volgens berichten uit de binnenvaart slecht zijn voor scheepsmotoren en filters. Dat zou het risico met zich meebrengen van uitvallende motoren en aanvaringen.

Minister Van Nieuwenhuizen opperde volgens een bericht op de NOVE-website om aan “joint fact finding” te doen: zowel op de economische aspecten als op de technische aspecten. “Haar idee is om gezamenlijk een voorstel te maken voor verantwoorde invoering van bijmenging in de binnenvaart, om dit plan vervolgens via het kabinet van Frans Timmermans Europees in te voeren.”

Het ministerie zou bereid zijn om daarbij het voortouw te nemen. NOVE is bereid daaraan mee te werken, maar zal ook proberen via lobby in de Tweede Kamer alsnog uitstel van de invoering voor elkaar te krijgen.

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.