Na een periode van voorbereiding zijn de werkzaamheden op Stuw Grave echt op stoom gekomen. Afgelopen week is het eerste juk vervangen. Nog negentien jukken te gaan.
Rijkswaterstaat doet groot onderhoud uit aan Stuw Grave. Aannemerscombinatie Mourik Swarco voert de werkzaamheden uit. Alle twintig jukken worden vervangen, compleet met schuiven en aandrijvingen. Ook vernieuwt de aannemer de elektrische installatie en besturing, en repareert hij erosieschade aan de brugpijlers.
De jukken zijn de staanders van de stuw, waartussen zestig schuiven zorgen voor het doorlaten van de gewenste hoeveelheid water. Het herstelwerk gebeurt zowel boven als onder water.
Geen hinder
De verwachting is dat eind 2025 alle jukken, schuiven en aandrijvingen zijn vervangen. Eerder dit jaar werden de twee sluisdeuren van het benedenhoofd (noordzijde) van de naastgelegen sluis al vervangen.
De werkzaamheden hebben geen invloed op het scheepvaartverkeer via de Maas en het wegverkeer over de John S. Thompsonbrug. De aanvoer van materiaal en materieel verloopt via de waterweg en dat veroorzaakt evenmin geen oponthoud voor weg- en vaarwegverkeer.