Het werk aan Sluis Bosscherveld in Maastricht is in volle gang. Aannemerscombinatie Mourik-Swarco geeft de deuren en aandrijving een grondige onderhoudsbeurt.
Onlangs werd de eerste hefdeur uitgehesen. Het was waarschijnlijk voor het eerst sinds de sluis in 1930 in gebruik genomen werd. Het gevaarte van 75.000 kilo aan geklonken staal werd met een kraan op een schip getild. Dit schip bracht de deur vervolgens naar Sliedrecht, waar hij na een straalbeurt momenteel gerepareerd en versterkt wordt, en daarna opnieuw geschilderd.
Als de deur weer is teruggeplaatst, kan de andere deur dezelfde reis en hetzelfde proces ondergaan. Zo blijft één deur in bedrijf als waterkering.
Hoognodig
“Het was bekend dat de deuren niet in goede staat verkeerden”, meldt Rijkswaterstaat. “Een eerste blik op de uitgehesen deur maakte echter duidelijk dat er meer schade is dan we vermoedden. Door het water en aanvaringen in al die jaren zijn er scheuren in het staal ontstaan. Hoognodig dus dat beide deuren een flinke opknapbeurt krijgen om er weer jaren tegen te kunnen.”
Tot eind juni 2026 ondergaat Sluis Bosscherveld de nodige renovaties en vervangingen. Naast het opknappen van de twee hefdeuren, vervangt Rijkswaterstaat het machinewerk, de kettingen en de ballastkisten. De monumentale sluis krijgt een nieuw soort kettingen, die onderhoudsarm zijn.













