De Duitse steunmaatregel voor gecombineerd vervoer is herzien en sinds december van kracht. De subsidiemogelijkheden voor multimodale overslaginstallaties zijn uitgebreid.
Duitsland ondersteunt sinds 1998 de nieuwbouw en uitbreiding van private overslaginstallaties voor gecombineerd vervoer, waaronder terminals voor spoor en binnenvaart. Bedrijven kunnen tot 80 procent subsidie ontvangen voor dergelijke projecten. De maatregel was voor de laatste keer herzien in 2017 en is dus nu opnieuw aangepast. Eind oktober 2022 gaf de Europese Commissie haar fiat.
Uitbreiding
Binnenvaartorganisatie BDB was via haar commissie voor gecombineerd vervoer nauw betrokken bij de herziening van de maatregel en is tevreden met het resultaat. Er zijn onder meer subsidiemogelijkheden bijgekomen voor automatiserings- en digitaliseringsprojecten. Ook investeringen in vervangingen kunnen in aanmerking komen. De forfaitaire vergoeding voor plankosten is verhoogd en de voorwaarden om subsidie te kunnen krijgen zijn vereenvoudigd.
Bedrijven kunnen ook in de toekomst tot 80 procent subsidie krijgen voor de bouw, modernisering of uitbreiding van overslaginstallaties voor gecombineerd vervoer. Op deze terminals mag in individuele gevallen ook lading worden overgeslagen die niet multimodaal wordt vervoerd.
Steun in de rug
“Door de efficiëntie van overslagfaciliteiten en overslagcapaciteiten te verbeteren wordt het gecombineerd vervoer aanzienlijk versterkt”, zegt Cok Vinke van Contargo Waterway Logistics. Hij is ook BDB-vicevoorzitter en voorzitter van de BDB-commissie voor gecombineerd vervoer.
“Wij zijn tevreden dat het verkeersministerie rekening heeft gehouden met onze voorstellen. De herziene maatregel komt beter tegemoet aan de huidige en toekomstige behoeften van het bedrijfsleven. Het is ook positief dat de politiek nu heeft ingezien dat de ambitieuze Europese en nationale klimaatdoelstellingen niet kunnen worden gehaald zonder een aanzienlijke toename van het gecombineerde vervoer.”
Wal- en boordstroom
Verder heeft het Duitse verkeersministerie BordstromTech verlengd, een subsidiemaatregel voor het duurzaam opwekken van boordstroom en (mobiele) walstroomvoorzieningen in havens. Met boord- en walstroomsystemen kunnen zee- en binnenschepen zichzelf tijdens een verblijf in de haven voorzien van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. Hierdoor hoeven ze hun dieselgeneratoren niet meer te laten draaien om stroom op te wekken.
Dit voorkomt schadelijke emissies en beperkt de overlast door geluid en trillingen voor omwonenden van een haven of ligplaats. Tot nu toe subsidieerde de overheid alleen vaste walstroomsystemen, maar voortaan kan ook subsidie worden aangevraagd voor mobiele walstroomunits.
Energietransitie
Via BordstromTech II wil Duitsland een bijdrage leveren aan de energietransitie in de scheepvaart. Men kan onder meer subsidie krijgen voor het aanpassen van zee- en binnenschepen zodat ze gebruik kunnen maken van walstroom of zelf boordstroom kunnen opwekken uit hernieuwbare bronnen.
Ook de aanschaf van mobiele walstroomsystemen in zee- en binnenhavens wordt ondersteund. “Op die manier reduceren we het gebruik van fossiele brandstoffen én stimuleren we de opbouw van alternatieve energie-infrastructuur in zee- en binnenhaven en nabij ligplaatsen”, aldus Daniela Kluckert, parlementair staatssecretaris van het Duitse verkeersministerie.
Subsidieaanvragen kunnen sinds 1 januari online worden ingediend via www.bav.bund.de. Bedrijven kunnen tot maximaal 40 procent subsidie ontvangen voor milieuvriendelijke stroomvoorzieningen aan boord of voor mobiele walstroomsystemen. Voor middelgrote ondernemingen wordt het financieringspercentage met 10 procent verhoogd, voor kleine ondernemingen met 20 procent.