- Advertentie -
- Advertentie -
HomeChemelot mikt op nieuwe ladingstromen via binnenhaven Stein

Chemelot mikt op nieuwe ladingstromen via binnenhaven Stein

- Advertentie -

Delen

Chemelot wil de binnenhaven van Stein intensiever gebruiken. Het aantal scheepsbewegingen gaat mogelijk omhoog van negen naar veertien per dag.

In een nieuwe havenvisie zet het Limburgse chemiecomplex in op vervoer van een nieuwe ladingstroom aan circulaire grondstoffen zoals biomassa, waterstof en bewerkt afval, zonder de haven fysiek uit te breiden. Tegelijkertijd moet de haven stiller, schoner en efficiënter worden ingericht.

Chemelot wil af van fossiele grondstoffen zoals aardgas en nafta. Het Limburgse complex heeft zich tot doel gesteld om over 25 jaar volledig klimaatneutraal te zijn. Om daar een start mee te maken ligt er nu een havenvisie over de inzet van de binnenhaven in Stein tot 2035. Kort door de bocht: de haven moet meer schepen gaan ontvangen, met aan boord de nieuwe ladingstromen die passen in de energietransitie, en dan graag zo duurzaam mogelijk vervoerd.

Veertien schepen per dag

Het concern verwacht een toename van bijna 60 procent van het vervoer over water van droge en natte bulk. Dat betekent dat over tien jaar tot veertien schepen de binnenhaven van Stein dagelijks zullen aandoen. Tot nu toe waren dat acht tot negen schepen per dag.

Merijn Wetzels, directeur DSM Lease, een van de fabrieken op Chemelot, sprak eerder in de media zijn voorkeur uit voor transport over water. “Transport over de weg zou betekenen dat er drie keer zoveel vrachtwagens naar Chemelot rijden.”

De Havenvisie Chemelot is een voornaam onderdeel van de bredere strategie ‘Chemelot circulair, de routekaart’, waarmee het Limburgse industriecomplex stap voor stap wil verduurzamen. Met deze strategie wil het chemiecluster de overgang naar een duurzame toekomst mogelijk maken.

Complex van 200 bedrijven

Chemelot ligt op het terrein van de voormalige staatsmijn Maurits in Geleen. Door de verbondenheid van 200 bedrijven en kennisinstellingen, die werken aan innovaties op het gebied van circulaire materialen en duurzame energie op dat complex, wil Chemelot grote stappen maken in de komende jaren. De ambitieuze transformatie vraagt wel om draagvlak in de omgeving en intensieve samenwerking met de lokale, provinciale en nationale overheden.

De huidige haven in Stein bestaat uit een gashaven, een drogebulkhaven en een vloeistofhaven. Voor intensiever gebruik van die havens hebben verschillende bedrijven al plannen gemaakt en die verkeren in verschillende fases van uitvoering.

Herinrichting

Voor intensiever gebruik van de haven is volgens Chemelot geen uitbreiding van de kades nodig. Bepaalde activiteiten worden verminderd of gaan stoppen en er komen enkele nieuwe voorzieningen bij. Een kraker wordt bijvoorbeeld gesloten, waardoor er minder schepen zullen aanmeren. Twee opslagtanks, die het dichtst bij woningen staan, worden afgebroken.

Nieuw zijn twee overdekte laadstations om grondstoffen droog te houden en een voorziening voor walstroom voor schepen en loodsen. Ook wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een multimodale corridor met elektrische en (mogelijk) autonome trucks, die gaan rijden tussen het complex Chemelot en de haven van Stein.

Chemelot onderzoekt ook buiten de haven van Stein naar mogelijkheden voor circulaire bedrijventerreinen langs de transportcorridor Oost-Zuidoost, zoals het natte industrieterrein Zevenellen bij Buggenum. De haven hoeft weliswaar niet uit te breiden, er is wel ruimte nodig om al die ladingstromen te verwerken.

Door Noud van der Zee

 

Het Chemelot-complex in Geleen, waar nieuwe ladingstromen en intensiever havengebruik centraal staan in de transitie naar een circulaire economie. (Foto: Shutterstock)

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -