De Duitse Bondsraad wil dat het verkeersministerie meer druk zet op de onderhandelingen over het afschaffen van de vaartrechten op de Moezel en hiervoor een concreet tijdspad uitwerkt.
De Bondsraad ziet in de vaartrechten op de Moezel een concurrentienadeel voor de internationale Moezelvaart. In Duitsland zijn op 1 januari 2019 de vaartrechten op alle vaarwegen afgeschaft, maar op de Moezel kan dit pas als ook Frankrijk en Luxemburg daarmee instemmen.
Hierover wordt in de Moezelcommissie al ruim twee jaar gepraat. Het is nu tijd voor een besluit, aldus de Bondsraad, de vertegenwoordiging van de zestien deelstaatregeringen. Die vindt dat Duitsland het tempo moet opvoeren.
Nadeel
“De vaartrechten op de Moezel discrimineren het goederenvervoer op deze rivier ten opzichte van het nationale binnenvaartvervoer. Dat er twee jaar na de afschaffing van de nationale vaartrechten nog steeds geen aanpassing van het Moezelverdrag in gang is gezet, vormt een groot nadeel voor de logistieke sector en verladers aan de Moezel en Saar in Duitsland, Luxemburg en Frankrijk.”
“Hierdoor kan het potentieel van de binnenvaart om de CO2-uitstoot in de transportsector te reduceren niet ten volle worden benut. Om de ongelijke situatie ten opzichte van andere vaarwegen weg te werken, moeten ook op de Moezel de vaartrechten worden afgeschaft.”