- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsContaineroverslag Antwerpen trekt weer aan

Containeroverslag Antwerpen trekt weer aan

- Advertentie -

Delen

De goederenoverslag in de havens van Port of Antwerp-Bruges bedroeg in het eerste kwartaal van dit jaar 70,4 miljoen ton. Dat is 2,4 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De toename is vooral te danken aan de stijgende containeroverslag.

Over heel 2023 daalde de overslag in Antwerpen en Zeebrugge met 5,5 procent. Dat kwam door economische onzekerheid en inflatie. Ook het containervervoer had daaronder te lijden.

Maar sinds februari trekt de containeroverslag weer aan, meldt Port of Antwerp-Bruges. Maart noteerde zelfs de beste maandoverslag sinds maart 2021. Dit vertaalt zich in een stijging van de totale containeroverslag met 8,6 procent in gewicht en 6 procent in TEU, vergeleken met het eerste kwartaal van 2023. De overslag kwam uit op 3.287.000 TEU. ​

Wisselende cijfers

Ook de volumes van conventioneel stukgoed lijken het dal achter zich te laten. Hoewel de overslag in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar daalde (met 7,8 procent), is er ten opzichte van het laatste kwartaal van 2023 sprake van een stijging: 6,9 procent. ​

​De overslag van ijzer en staal blijft op niveau. De aanvoer groeide zelfs met 1,4 procent maar de afvoer daalde met 3,8 procent. Bij de meeste andere goederen is er een daling in vergelijking met het eerste kwartaal van 2023. Zoals het droge bulksegment (min 12.1 procent) en roll-on/roll-off (min 8,7 procent).

De daling bij vloeibare bulk viel met 0,9 procent mee. Dat was mede te danken aan plussen bij stookolie (25,2 procent), benzine (12,1 procent) en LNG (10 procent), chemicaliën (5,2 procent) en nafta (12 procent). Die konden het verlies bij diesel (40 procent), LPG (11,5 procent) en vloeibare brandstoffen (11,4 procent) echter net niet compenseren.

Toekomstbestendig

Dat de kwartaalcijfers een stijging tonen terwijl het economisch klimaat zwak blijft, ziet Port of Antwerp-Bruges als een bevestiging van de weerbaarheid. Ze blijven “ook in uitdagende tijden blijft pionieren en investeren om de haven toekomstbestendig te maken”.

Daarin past de schaalvergroting bij de containervaart. Om te kunnen  groeien moet Antwerpen de allergrootste containerschepen kunnen ontvangen. De diepgang van 16 meter die daarvoor nodig is, werd onlangs voor het eerst ook daadwerkelijk benut. In maart werd bovendien een nieuw record gevestigd: het grootste containervolume behandeld op één schip, de MSC China, was 26.201 TEU.

De eerste methanolbunkering van een diepzeeschip was een andere mijlpaal. Die past in de ambitie van Port of Antwerp-Bruges om een multifuel-haven te worden, waar zoveel mogelijk (schonere) brandstoffen voorhanden zijn. O[ die manier wil jet havenbedrijf de energietransitie in de maritieme sector versnellen. “Ook walstroom speelt daarin een essentiële rol en met de walstroominstallatie voor cruiseschepen in Zeebrugge vanaf 2026 loopt de haven vooruit op de Europese regelgeving.”

Het ‘nieuwe normaal’

Jacques Vandermeiren zegt in een toelichting op de kwartaalcijfers: “Dat we als wereldhaven in het middelpunt staan van aanhoudende uitdagingen, werd afgelopen kwartaal opnieuw duidelijk. De perikelen in de Rode Zee dwongen containerrederijen om veiligheidsredenen om op de Oost-Westroutes om te varen via Kaap de Goede Hoop met verstoringen in de logistieke ketens en pieken en dalen in aankomsten van containerschepen tot gevolg.”

“Dat vergde aanpassing van alle betrokken partijen, maar omvaren werd al snel het ‘nieuwe normaal’. Dat we desondanks opnieuw groei kunnen neerzetten, bewijst onze weerbaarheid in onvoorspelbare tijden.” Aldus de CEO van Port of Antwerp-Bruges.

Ambitieus

Daar sluit Annick De Ridder, bestuursvoorzitter van Port of Antwerp-Bruges, zich bij aan: “De stijging in de kwartaalcijfers – met in maart zelfs de beste containeroverslag in drie jaar – bewijst dat onze haven een weerbare wereldhaven is. Eén die ondanks uitdagende tijden bovendien blijft innoveren en investeren.”

“Port of Antwerp-Bruges is dan ook een ambitieuze pioniershaven. Als economische motor van Vlaanderen zetten we samen met onze bedrijven vol in op duurzame groei. Afgelopen kwartaal uitte zich dat onder andere in de eerste methanolbunkering van een diepzeeschip, in een nieuw record met het grootste containervolume behandeld op één schip en de aankondiging van nieuwe initiatieven op onze innovatiehub NextGenDemo.”

Blij met fusie

“Deze cijfers en het nog steeds groeiende marktaandeel van het containersegment ten opzichte van de andere havens in de Hamburg-Le Havre range zijn het beste bewijs van de toegevoegde waarde van de fusie en de twee complementaire havenplatformen”, vindt Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges. “Als fusiehaven blijven we samen met de industrie ook essentiële stappen in de energietransitie zetten, op weg naar een klimaatneutrale haven in 2050. ​De walstroominstallatie die tegen 2026 operationeel zal zijn op onze cruiseterminal in Zeebrugge is daar een mooi voorbeeld van.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -