Met een draagvermogen van 113.170 ton is de Gagarin Prospect de eerste grootschalige tanker die op LNG vaart. Hiermee getuigt het Moskouse SCF (Sovcomflot AKP) van een milieugerichte aanpak en innovatieve vooruitstrevendheid met oog voor de toekomst. Reden genoeg om in Amsterdam onderscheiden te worden met de 2018 Marine Propulsion Award en daarbij verkozen te worden tot Schip van het jaar. Bovendien werd in Oslo de Nor-Shipping 2019 Next Generation Ship Award gewonnen.
De tanker is Green Award-gecertificeerd, waarmee in een aantal havens korting wordt verkregen op onder meer het zeehavengeld. In Rotterdam is dat voor tankers 15 procent en op zijn eerste reis, met 104.815 ton Russische ruwe olie uit Primorsk, bedroeg die korting zo’n 8.900 euro.
De Gagarin Prospect is de eerste uit een serie van zes LNG Dual Fuel Aframaxen. De andere zijn de Lomonosov, Mendeleev, Korolev, Vernadsky en Samuel Prospect.
Eigenaar SCF bracht ze onder de vlag van Liberia en voert het management vanuit Dubai. De Gagarin en de Samuel zijn voor tien jaar gecharterd door Shell, waarbij de Samuel is vernoemd naar Sir Marcus Samuel. Hij bracht in 1892 de Murex als ‘s werelds eerste tanker voor Shell in de vaart. Het draagvermogen van dat schip bedroeg 5.010 ton.
De Gagarin Prospect kreeg nóg een primeur, want het was het eerste zeeschip dat STS (Ship-To-Ship) in Rotterdam gebunkerd werd met LNG. Dat gebeurde op de palen in het Calandkanaal door de Cardissa, de Nederlandse LNG-bunkertanker van Shell die in 2017, ook met het oog op de toekomst, in de vaart kwam.
Zo resulteert het varen op LNG voor deze Liberiaanse Russen in 76 procent minder NOx, 27
procent minder CO2 en helemaal geen SOx emissies.