In Duitsland roepen binnenvaartorganisatie BDB en vakbond ver.di de overheid samen op meer geld uit te trekken voor de vaarwegen en het personeel van de vaarwegbeheerder beter te betalen.
De Wasser- und Schifffahrtsverwaltung (WSV) staat voor een ‘herculestaak’ die zij zonder extra budget en medewerkers niet kan bolwerken. Met grote gevolgen voor de economie en de veiligheid van burgers. In hun gezamenlijk statement wijzen BDB en ver.di op de bouwvallige infrastructuur voor de binnenvaart. Rivieren en kanalen worden in Duitsland al tientallen jaren verwaarloosd. “We moeten er iedere dag voor vrezen dat ergens een sluis of stuw uitvalt. Dit vormt een bedreiging voor industriële bedrijven die zijn aangewezen op de binnenvaart. Maar er zijn ook mensenlevens in gevaar, want stuwen beschermen ons tegen overstromingen.”
Politieke ondersteuning
Bij de Duitse vaarwegbeheerder werken ongeveer 12.000 personen. De afgelopen jaren vond een grootschalige herstructurering plaats om ‘synergiën beter te kunnen benutten’ en ‘efficiënter te kunnen werken’. Alle centrale taken werden gebundeld bij de Algemene Directie voor Vaarwegen en Scheepvaart (GDWS) in Koblenz. Daaronder hangen zeventien regionale Wasser- und Schifffahrtsämter en acht zogenaamde Neubau-Ämter. Het motto van de vaarwegbeheerder is: mobiliteit mogelijk maken en de natuur beschermen.
Volgens ver.di en de BDB wordt het steeds moeilijker voor de vaarwegbeheerder om zijn taken uit te voeren. Er is meer geld, personeel én politieke ondersteuning nodig. In het verleden heeft deze situatie meermaals tot stakingen geleid op onder meer sluizen.
Toch lijkt de Duitse overheid zich niet erg druk te maken om de binnenvaart. “Met de huidige budgetten voor de vaarwegen kunnen we het verdere verval van de infrastructuur niet stoppen”, schrijven ver.di en de BDB. “De WSV heeft er steeds meer taken bijgekregen, maar sinds 1995 zijn zo’n 5.500 banen verdwenen. Grote vaarwegprojecten worden niet gerealiseerd of met tientallen jaren vertraging opgeleverd. In plaats van extra banen binnen de WSV te creëren is men alweer bestaande banen aan het schrappen.”
Lonen omhoog
De bonden eisen dat de regering haar verantwoordelijkheid neemt; het is haar taak om de vaarweginfrastructuur te onderhouden en waar nodig te verruimen. Binnenvaart speelt een belangrijke rol in het behalen van de klimaatdoelstellingen. Op lange termijn moet voldoende budget voor de vaarwegen worden veiliggesteld: minimaal 2 miljard euro per jaar.
Het aantal stageplaatsen, maar zeker ook het aantal banen binnen de WSV moet worden uitgebreid. Dat lukt alleen als de lonen omhoog gaan. Er zijn de laatste jaren weliswaar extra banen bijgekomen, maar de vacatures zijn lang niet allemaal vervuld. Potentiële kandidaten kunnen momenteel veel meer verdienen in het bedrijfsleven. “In tijden van een tekort aan arbeidskrachten is de overheid geen aantrekkelijk werkgever als ze geen marktconforme lonen betaalt”, aldus BDB en ver.di.