Sinds 8 februari is de grote kolk van Sluis Heel gestremd. Een stuk hout is tussen de sluisdeur en de deurkas terechtgekomen waardoor schade is ontstaan aan het mechanisme van de sluisdeur en het beton van de deurkas. De herstelwerkzaamheden duren naar verwachting vier tot zes weken.
De westkolk van Sluis Heel is wel in bedrijf. Schippers moeten rekening houden met vertraging vanwege door de afgenomen schutcapaciteit. Aan de ene kant door het uitvallen van de oostkolk, aan de andere kant doordat de westkolk met 137,50 meter kleiner is dan de oostkolk, die 225 meter lang is.
Problemen op alternatieve route
Als alternatieve route kunnen schippers ook via de sluizen Linne en Roermond varen. Maar door problemen met bovendeuren bij sluis Roermond, geldt dit echter alleen voor schepen met lengte tot 110 meter.
Voor de sluizen Linne en Roermond zijn verschillende onderhoudswerkzaamheden ingepland. Het gaat onder meer om baggerwerkzaamheden. Met name Sluis Linne heeft te maken met sediment, waardoor al een aantal keer storingen zijn ontstaan aan de sluisdeuren. De middendeur van Sluis Linne daardoor nu ook buiten gebruik.
Met spoed baggeren bij Sluis Linne
Om het risico op stremmingen op de alternatieve route via Linne en Roermond te verkleinen, heeft Rijkswaterstaat besloten de baggerwerkzaamheden bij Sluis Linne met spoed uit te voeren. “Om de overlast hiervan zo klein mogelijk te houden, proberen we deze onderhoudswerkzaamheden uit te voeren tijdens periodes met minder scheepvaartverkeer.”
Het overige geplande onderhoud aan sluizen Linne en Roermond wordt voorlopig uitgesteld totdat sluis Heel helemaal hersteld is en de stremming is opgeheven.