Er is een groot gebrek aan data over het transport van lege containers. Dat blijkt uit onderzoek van studenten Logistiek Management aan de Hogeschool Rotterdam. Dat is nadelig voor vervoer over water, stellen Daan ten Broek, Maik Rol en Bart Vijverberg, want met meer inzicht zou de binnenvaart beter benut kunnen worden en meer lading van de weg kunnen halen.
Het onderzoek werd gedaan in het kader van het Joint Corridors Off Road-programma van de provincie Zuid-Holland. Dat programma, ondersteund door de Topsector Logistiek, helpt verladers en vervoerders om meer gebruik te maken van binnenvaart, rail en shortsea.
Daan ten Broek, Maik Rol en Bart Vijverberg keken naar mogelijkheden om vrachtwagenritten, wegkilometers en CO2-uitstoot te reduceren door een modal shift naar de binnenvaart. Daarbij speelt het herpositioneren van lege containers een sleutelrol, maar nu blijkt er “een nationaal tekort aan data over lege containers”.
Schrikbarende ontdekking
Om de logistieke keten en de knelpunten daarin bloot te leggen, hebben de studenten een literatuurstudie uitgevoerd en interviews gehouden met betrokkenen. Een belangrijk onderdeel van het onderzoek draaide om de herpositionering van lege containers.
De geïnterviewde partijen (Hutchison Ports ECT Rotterdam, Waalhaven Group, Kramer Group, Danser Group, Euromax Terminal, Cosco Shipping, Maersk, Havenbedrijf Rotterdam, logistiek consultant Ard-Jan Cieremans van Ab Ovo en haveneconoom Bart Kuipers van Erasmus Universiteit) bleken weinig tot geen inzicht te hebben in het aantal lege containers dat wordt afgehandeld. “Een schrikbarende ontdekking”, noemt Topsector Logistiek dat. “Deze data zijn namelijk van cruciaal belang om binnenvaart zo optimaal mogelijk te benutten.”
“Verzamel zoveel mogelijk relevante data”
Ook in het kader van verduurzaming zijn die data belangrijk, vinden de studenten. In de transitie naar een duurzamere toekomst willen bedrijven volgens hen wel overstappen van transport over de weg naar transport over het water. Dat zorgt namelijk voor minder CO2-uitstoot. Het kan vaak ook nóg zuiniger. Maar dan moeten de benodigde data er wel zijn.
Het advies van de studenten aan alle bedrijven die te maken hebben met lege containers luidt: “Breng de situatie in kaart en verzamel zoveel mogelijk relevante data. Ook bedrijven die nog grotendeels gebruik maken van transport over de weg hebben hier belang bij. Een situatieschets laat namelijk duidelijk de potentie van de transitie naar binnenvaart zien.”
De studenten ontvingen na afronding van hun onderzoek het Off-Road Runners-certificaat uit handen van EUR-professor Bart Kuipers. Het resultaat van het onderzoek van de studenten vraagt volgens Topsector Logistiek om vervolgonderzoek.