ASV: laat schipper (mee)beslissen over oplossing voor coronacrisis

0
(foto Tekst & Toebehoren)

De binnenvaart moet leren van de vorige crisis om nu de coronacrisis het hoofd te bieden. Dat schrijft ASV aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, CBRB, BLN-Schuttevaer en evofenedex. De belangrijkste les is volgens de schippersvereniging “dat we de betrokkenen (de schippers) ditmaal laten (mee)beslissen over de mogelijkheid om een betere (markt)situatie te verkrijgen”.

De Rabobank becijferde dat de binnenvaart dit kwartaal rekening moet houden met een omzetdaling van 45 procent. Ook de rest van het jaar zit de sector naar verwachting in de min. “Bij de binnenvaartsector echter was de vervoers- en dus omzetdaling al voor corona aan de gang”, stelt ASV-woordvoerster Sunniva Fluitsma. Met name bij de kolen en veevoeders. De consequenties zijn enorm. Wij hebben bijvoorbeeld geen werk maar mogen ook nergens blijven liggen. Er ontstaat nu een soort carrousel van zinloos rond varende schepen.”

Discussie snel beginnen

“Ondanks het lage water zijn de vrachtprijzen ingestort. En weer vragen we ons af: wat gaan we nu doen? Wat we niet willen is weer een herhaling van zetten waarbij allerlei commissies opgetuigd worden die over de hoofden van de betrokkenen heen bedenken wat goed voor hen is.”

De ASV wil een langeretermijnvisie over de manier waarop deze sector gezond kan worden zodat die in staat is enige tegenslag op te vangen, te vernieuwen, te innoveren en te vergroenen. “Daar moet dus echt iets structureels veranderen.”

De discussie daarover moet snel beginnen, vindt de ASV. “Want ook nu weer horen we over plannen die we al kennen uit het verleden, zoals sloopregelingen. Regelingen die voor een individu natuurlijk een begrijpelijke uitweg kunnen bieden. Maar de uitwerking op de sector in het geheel hebben we al meegemaakt en dat biedt geen oplossing op langere termijn.”

“Wat wij willen, is nu met elkaar om tafel om in een open gesprek te komen tot voorstellen waar deze sector werkelijk bij gebaat is. Nu maar ook in de toekomst.”

Gezonde (vrije) markt

“Waar we naar streven is een gezonde (vrije) markt”, aldus Fluitsma. “In een gezonde vrije markt zouden de spelers tegen elkaar opgewassen moeten zijn. Door de structuur in de binnenvaartwereld is dat niet het geval. De schippers bieden een dienst aan maar de voorwaarden worden door anderen bepaald. Dat is niet hoe het zou moeten werken.”

“Het is de schippers niet kwalijk te nemen dat men dit zo laat gebeuren, gezien het feit dat men al tijdens het verdrag van Rome heeft vastgesteld dat de binnenvaart door de aard van de sector nooit zou kunnen functioneren in een volledig vrije markt. Het is nu ondertussen wel gebleken dat men dat goed heeft gezien.”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.