De gangways van zeeschepen hebben in Rotterdam vooraan permanente veiligheidsnetten. Daarover zijn nieuwe afspraken gemaakt binnen de International Maritime Organization (IMO). Dat gebeurde op initiatief van de International Taskforce Port Call Optimization, Maersk, APM Terminals, Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht, Havenbedrijf Rotterdam en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Tot voor kort was het bij het afmeren van een schip in de haven gebruikelijk dat de gangway eerst met netten werd omhangen voordat er mensen overheen mochten lopen. De netten zijn bedoeld om ongelukken te voorkomen. Het telkens ophangen en verwijderen ervan leidde echter tot vertraging.

Kostbare tijd
“Bovendien is het niet geheel ongevaarlijk voor de bemanning om zo’n groot net op te tuigen, zeker niet als het donker is en het hard waait”, stelt Ben van Scherpenzeel, Director Nautical Developments, Policy & Plans bij Havenbedrijf Rotterdam. “Het optuigen van zo’n net kost minimaal een half uur zodra een schip aan de kade ligt – voordat het lossen van bijvoorbeeld containers kan beginnen. Bij vertrek kost het aftuigen nogmaals een half uur. Je hebt het echt over gigantische hoeveelheden netten waarmee je werkt.”
“Het gaat dus om een uur per scheepsbezoek; kostbare tijd die simpelweg verloren gaat. Daarom dachten we: waarom laten we die netten niet permanent rond een gangway zitten? Dat is compacter en net zo veilig – misschien zelfs veiliger, want niemand hoeft de netten meer op te hangen – en het bespaart tijd.”
IMO-regels
Hiervoor moesten de IMO-regels worden aangepast. Dat had behoorlijk wat voeten in de aarde. Van Scherpenzeel: “Omdat het om veiligheid gaat, wordt daar natuurlijk extra kritisch naar gekeken. Vertrouwen komt immers te voet en gaat te paard.”
“Dit voorstel is plenair en in werkgroepen besproken bij de IMO. Met een test met dummypoppen hebben we kunnen aantonen dat het permanent laten hangen van gangwaynetten net zo veilig is als de oude procedure, maar aanzienlijk efficiënter. Daarna kregen we de zegen van de IMO.”
Van Scherpenzeel benadrukt dat de samenwerking met de betrokken partners cruciaal was om deze regelwijziging mogelijk te maken. “We hebben dit samen geregeld. Veiligheid is de hoogste prioriteit in de scheepvaart. Voor aanpassingen in nautische veiligheid moet je gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen en op elkaar kunnen vertrouwen. Dat hebben we hier laten zien.”














