ASV houdt vast aan kritiek op NEN-onderzoek naar bijmengen

0

Vandaag (24 november) vergadert de I en W-commissie Maritiem n de Tweede Kamer. Omdat vergroening van de binnenvaart aan de orde komt, kwam de ASV gisteren al naar buiten met kritiek op de conceptversie van het NEN-rapport.

Volgens de ASV zijn er serieuze problemen door het gebruik van biobrandstoffen in de binnenvaart, met name met FAME. De problemen zijn in elk geval groter dan het aantal schadegevallen dat in het rapport worden vermeld, aldus de vereniging. Dat komt doordat de onderzoekers zich baseren op het Meldpunt Binnenvaart. “Dat kwam er pas nadat er al veel mis was gegaan, lang niet iedereen heeft het gemeld en bovendien was het gebruik van FAME niet wijd verbreid en gedurende een relatief korte periode als brandstof in de binnenvaart ingezet.”

Schippers niet betrokken

Na eerdere kritiek van de ASV en nieuwe Kamervragen van SP’er Mahir Alkaya schreef staatssecretaris Steven van Weyenberg aan de Tweede Kamer dat schippers wél betrokken zijn bij het onderzoek. “Wij kennen ze niet, en gezien het rapport is dat ook nauwelijks gebeurd”, reageert de ASV. De organisatie mocht zelf pas reageren toen het onderzoek klaar was: “Reageren op een concept waarbij we alleen mogen aangeven wat er aantoonbaar onjuist zou zijn.”

Prompt schreef de ASV een zeven pagina’s tellend rapport. Dat stuurde de vereniging naar NEN gestuurd, naar het ministerie van I en W, naar minister Barbara Vissers en naar de woordvoerders in de Tweede Kamer.

“Niet schoner en niet veilig”

De ASV blijft tegenstander van bijmengen van biobrandstoffen, omdat de blends volgens experts niet schoner en niet veilig zijn. “De stoffen in blends kennen verschillende verbrandingstemperaturen, waardoor de blend niet volledig verbrandt en daardoor juist méér brandstof nodig is met méér uitstoot tot gevolg. (…) Blends zijn slechter voor de motoren, die kunnen daardoor stilvallen.” Het doel, reductie van CO2 op een veilige manier, is uit het oog verloren, constateert de ASV.

Op basis van het conceptrapport stelt de ASV dat het NEN-onderzoek niet voldoet aan de motie van Mahir Alkaya en Roelof Bisschop (SGP). Het onderzoek is suggestief en niet onafhankelijk en het bevat een onjuiste hoofdvraag, vindt de ASV. “De risico’s van biobrandstoffen/FAME voor scheepsmotoren en het veilig gebruik van vaarwegen moest worden onderzocht, maar dat is niet gebeurd.”

Schepen

Een van de inhoudelijke kritiekpunten is dat de risico’s verminderen als de bewustwording van FAME-kwaliteit groter wordt. De ASV stelt dat de biodieselkwaliteit goed moet zijn.

Ook nemen de onderzoekers volgens de ASV aan dat schepen de mogelijkheid hebben tot temperatuur- water- en productkwaliteitsbeheersing, maar in werkelijkheid hebben slechts enkele schepen hebben die mogelijkheden. Er zou te veel naar rederijschepen zijn gekeken en niet naar schepen van zelfstandige binnenvaartondernemers.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.