De ASV roept varenden op hun ervaringen te delen over hun dienstboekje. Dat maakt deel uit van een onderzoek dat de schippersvereniging is gestart naar aanleiding van de gewijzigde regels en onduidelijkheid daarover.
“Er is de laatste tijd veel commotie ontstaan omtrent de administratieve gevolgen bij functiewijzigingen en het terugkeren van uitgifte van het dienstboekje bij de SAB”, schrijft de ASV in de oproep op Facebook. “Wij willen het probleem in kaart brengen en kenbaar maken, want tot nu toe lijkt de minister noch de CCR ervan overtuigd te zijn dat het niet goed gaat. Daarom wil de ASV uw ervaringen horen, goed of slecht.”
Mensen kunnen hun ervaringen en mening e-mailen naar [email protected].
Gevolgen nieuw RSP
Op 1 april 2023 is het nieuwe Reglement betreffende het Scheepvaartpersoneel op de Rijn (RSP) van kracht geworden. Daardoor zijn aanvullende eisen gekomen voor het verkrijgen van een (andere) functie en zijn nieuwe dienstboekjes geïntroduceerd.
Het nieuwe model is een ‘dienstboekje gecombineerd met kwalificatiecertificaten’. De SAB schrijft op haar website: “Een belangrijke verandering in dit model is dat er geen 2 verschillende functies meer worden afgegeven. In plaats van een functie op de nationale wateren en een functie op de Rijn is dit nu gecombineerd tot 1 functie welke geldig is op alle Europese wateren en wateren van de CCR landen. Deze functie wordt dan ‘kwalificatiecertificaat’ genoemd, bijvoorbeeld Kwalificatiecertificaat Matroos.” Het dienstboekje hoeft niet meer elk jaar gestempeld te worden.
ADN
Daarnaast moeten volgens de voorschriften van het ADN sinds 1 september 2023 ook de werkzaamheden aan boord van een type C- of type G-schip aangetoond worden met een dienstboekje. Alleen een werkgeversverklaring of een vaartijdenboek volstaat niet meer. De reizen moeten worden aangetoond met het dienstboekje en het vaartijdenboek en het Certificaat van Goedkeuring (CVG) van betrokken schip (of schepen) van het type C of G. Deze reizen mogen niet ouder zijn dan 15 maanden ten tijde van afgeven vaartijdverklaring ADN.
Ze moeten nog heel veel moeilijk doen dan vind er niemand nog volk voor de schepen
Mensen vergeet niet dat een SAB en opleidings instituten een belang hebben van bestaanszekerheid, , lees geld , de huidige vaartijden wet is zwaar achterhaald komt nog uit de tijd dat er Duitse redereeien bestonden waarvan de bonden bang waren dat er veel onstlagen zouden vallen , vandaar t belachelijke systeem scheepsjongen, deksman, matroos , volmatroos ( alleen de naam al )stuurman etc , stop die idioterie maakt t weer makkelijk en aantrekkelijk dat er jonge mensen voor ons mooie vak kiezen , maar dat schijnen die schijn ambtenaren niet te begrijpen , nu kun je een oost Europeaan halen , kwalificatie stuurman , kunnen nog geen bezem van een steel onderscheiden , wat een farce