Romeinen noemden de Mistral die met een versnelling van soms 10 tot 11 Beaufort door het Rhônedal naar de Middellandse Zee blaast, “magistralis”. Voor leverancier Zanen Shipbuilding, inbouwer H & U Holding, Rullens elektrotechniek en Timmerbedrijf Verveer is deze Mistral eveneens magistraal. Met eenzelfde stijl doopte de trotse Mandy van Laar de tanker van haar ouders op 3 juli, waarna het feest was aan de Dintelse Sasdijk op het langszij liggende partyschip Prinsenland.
Ed en Irene van Laar toosten met hun kinderen Mandy en Jeffrey. (foto’s Ed Eichhorn Producties)
Voor een impressie van de 125 x 11,45 meter en 3354 ton grote tanker zijn we welkom aan boord in de – alleen voor bestemmingsverkeer toegankelijke – Amsterdamse Jan van Riebeeckhaven. "Het is onze tweede reis naar Antwerpen, de kop is er af”, antwoordt eigenaar Ed van Laar op onze vraag hoe zijn schip het doet. “Hij pompt en vaart goed en is daarbij super stil. Natuurlijk hebben we eerst geoefend met water."
Vermageringskuur
Natte lading is niet nieuw voor Van Laar Scheepvaart. Na een ondernemersstop voor de schoolperiode van hun kinderen (Mandy en Jeffrey) hadden Ed en Irene van Laar-Frederiksen in 2004 hun herstart met de enkelwandige Concillius en zo waren ze met de vlag van GEFO aan de mast opnieuw in business. Dat schip werd een tijdje later ingewisseld voor de dubbelwandige Ocean. Ze benutten het economische tij, verkochten de 110-meter en gingen in zee met een 125-meter, die Zanen Shipbuilding in opdracht van GEFO op de Kherson Shipyard in de Oekraïne aan het bouwen was.
Het type is niet uniek; zijn voorganger is de Bohemia II. Zichtbare afbouwroutine dus voor projectleiders Geert van Veen en Marcel Zanen van Zanen Shipbuilding in samenwerking met H & U. Ed van Laar: "Een team dat weet waar het bij tankers om gaat. We hebben veel plezier en voordeel van hun ervaring gehad. Routine maakt alles zo vanzelfsprekend. Tussen het leggen van de kiel totdat het “lekko” klinkt, komt de ‘wereld’ kijken. Afbouwen is een vermageringskuur; het maakt Sonja Bakker overbodig."
Overigens lust Jeffrey van Laar (18) “er wel spek van”. Hij loopt zich warm om zowel aan boord als in zijn voetbalteam een onmisbare positie te verwerven. Nog een jaartje STC voor hij de Mistral onder controle heeft.
Afbouwerspeloton
Met zijn ‘Birsfelder lengte’ heeft de Mistral een trunkdek zonder bottlenecks. Het dubbele leidingsysteem is van Anko Piping, er zijn elf tanks en twee door EPS geleverde Bornemanns van de nieuwe generatie. Door de EPS-NPS aansturing zijn de pompen voorzien van intelligentie, hetgeen besparing van lostijd, brandstof en onderhoudskosten geeft.
De energie voor de pompen komt van een Cat C18 in het voorschip, die tevens een Van Tiem-kopschroef aandrijft. Een Heatmaster-ketel houdt de Mistral op temperatuur. Twee 3508 Caterpillar-diesels nemen een bescheiden plaats in de enorm grote machinekamer, die open is van het trunk- tot roerkamerschot. Een grote luchtschacht op het roefdek houdt niet alleen de machinekamer fris, maar biedt ook plaats voor suppletie tanks en de brandbeveiligingsinstallatie.
De kolomstuurhut is van Alubouw De Mooy. Verveer uit Zwijndrecht realiseerde een overzichtelijke notenhouten lessenaar in de comfortabele stuurhut. De timmerlieden staan reeds lang in het klassement der afbouwers en voeren de strijd om kwaliteit vooraan in het peloton.
De Mistral uit Schmachtenhagen is onder Germanischer Lloyd gebouwd, door SUK gekeurd. Zanen Shipbuilding en H & U voorzagen de Mistral van equipement met kwaliteit als thema en GEFO zorgt voor lading.
(Johan de Witte)