Maria-D is een splinternieuw drogeladingschip waarvan de naam zich al in de zeventiger jaren op de rivier manifesteerde. Ofschoon die zich zo nu en dan verstopte achter een bruisend overslaande boeggolf, veroorzaakt door een 6 cilinder MWM op vol vermogen, waarvan de paardenkrachten slechts konden worden afgemeten aan het verbruik. Het wás de fosfaatrace met bestemming BASF. Een tijd waarin de Kauber Pegel de ‘pegels’ in de portemonnee bepaalden. Soms deed de natuur al zijn water in de Rijn waarbij de middel-ijk verdween. De zeeg hield het water buitenboord. Op naar Ludwigshafen met de NPRC-vlag in de mast, ofwel ‘de basis’ voor de huidige Maria-D BV.
De keken is geleverd door Keukenmax. (foto’s Johan de Witte)
Met tweemaal 1600 Cummins QSK 50, versterkt door Reintjes (type WAF) en AMW-schroeven, is de vraag of de 135 x 17,10 meter en 7000 ton grote Maria-D een voorspan nodig heeft in Trechtlinghausen niet relevant. Sterker nog, of hij er met het huidige ladingaanbod zal komen is twijfelachtig. Het is scheepsruimte waar de branche bij ondertekening in 2007 om zat te springen, maar waarvoor nu emplooi opschuift naar het moment dat de wereldeconomie weer opstart.
Een realisme waar een ondernemer zich bij neer moet leggen. Weliswaar zag niemand het licht uitgaan, hoopgevend is dat over elkaar heen struikelende politieke visionairs ‘het licht alweer zien branden aan het einde van de tunnel, ook al is het maar een peertje’. Niettemin is het een intensive zoektocht naar zo’n 5000 ton voor de IVW-proefvaart, waarvoor de regels nog niet aan de recessie zijn aangepast.
007-locatie
Rensen Shipbuilding leverde het in China gebouwde casco. De Groot Motoren installeerde en coördineerde de afbouw. De 11,50 meter brede stuurhut van Kampers met Verveer-lessenaar en apparatuur van Alphatron lijkt wanneer je uitkijkt over het enorme schip, op een 007-filmlocatie.
Een Omega Jet van Verhaar waar 1400 pk middels een 1700 millimeter-schroef zijn drift in kwijt kan, is er als boegbesturing. Het 750 pk sterke ’thuiskomertje’ van Van Ballegooyen staat er bescheiden naast. Oechies heeft de energie aan boord getransformeerd naar functionaliteit. Speedheat Ridderkerk zorgde voor vloerverwarming. Voor de inrichting tekent Dik den Hollander, Keukenmax voor de smaakvolle keuken en Dego Werkendam leverde meubilair.
Traditioneel
Verveer Scheepsbetimmeringen heeft de Maria-D iets extra’s gegeven met fraai timmerwerk en meubilair. Het beeld van een relatief klein, overigens technisch ruim geoutilleerde werkplaats van Verveer aan de Zwijndrechtse dijk, is misleidend als die wordt afgemeten aan kwaliteit en productie. “Wat we doen is met zijn allen een goed kwaliteitsproduct maken”, zegt Teunis Verveer.
De inbouw van drie schepen per jaar rond ’96 is inmiddels vervijfvoudigd. Schepen groeiden in lengte en breedte. De vraag en uitvoering veranderden. In 1998 telde een inbouw voor Verveer gemiddeld 2500 uur, vandaag staat de klok van een allround inbouw op ongeveer 3500. Niet voor niets is er een buitenlandse dochter opgericht die de productie ondersteunt. “Het moet ook wel”, zegt Teunis Verveer.
Begeleid door een gepolijste roestvaststalen handrail gaan we van boord. De Maria-D is in orde, evenals de vorige 135 x 14 meter. Traditioneel hangt de vlag van Verzekering Oranje in de mast.
(Johan de Witte)