Het scheepvaartverkeer op het Julianakanaal tussen Berg en Obbicht wordt maandag 20 maart om 12.00 uur weer hervat. De herstelwerkzaamheden aan de bouwkuip zijn dan afgerond.
Na het vollopen van de bouwkuip op 23 februari hebben Rijkswaterstaat en aannemer Van den Herik Sliedrecht hun best gedaan om het scheepvaartverkeer weer zo snel mogelijk veilig op te starten. Dat duurde echter langer dan eerst was voorzien.
Beschadigde damwand
Na het herstellen van de beschadigde damwand, is een steunberm van dekgrond aangebracht aan de binnenzijde van de bouwkuip. Deze steunberm zorgt voor extra stabiliteit en bescherming van de damwand.
Daarnaast is via de aanwezige peilbuizen de stijging van het grondwater in de omgeving continu gemonitord. Mede dankzij de inzet van grondwaterpompen is de grondwaterstand onder controle gehouden.
Vaarsnelheid
Net als vóór de beschadiging van de damwand geldt voor schepen ter plekke een snelheidsbeperking van 6 kilometer per uur. Er is 24 uur per dag scheepvaartbegeleiding.
Als de stremming voorbij is, hoeven schepen niet meer om te varen. Om de hinder te beperken stond de Sint Servaasbrug in Maastricht tijdelijk continu in de hoogstand. Ook die maatregel wordt maandag 20 maart 12.00 uur opgeheven. De brug wordt dan weer bediend tussen 07.00 uur en 19.00 uur.
Sinds november wordt de Sint Servaasbrug ’s avonds en ’s nachts niet bediend, omdat de camerabeelden die de medewerkers van de bediencentrale moeten gebruiken, zonder daglicht niet duidelijk genoeg zijn.
Planning nog niet bekend
De bouwkuip in het Julianakanaal ligt tussen Berg en Obbicht. Hij wordt gebruikt voor de verbreding en verdieping van het Julianakanaal, zodat de vaarweg geschikt wordt voor langere schepen en met meer diepgang.
De volgende stap is het opstellen van een plan van aanpak voor het hervatten van de werkzaamheden aan het Julianakanaal. “Een vervolgplanning hangt daar nauw mee samen en kan op dit moment nog niet worden gegeven”, aldus Rijkswaterstaat.