- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBoetes voor overtreden vaar- en rusttijdenwet

Boetes voor overtreden vaar- en rusttijdenwet

- Advertentie -

Delen

Vijftien binnenschepen zijn deze week beboet bij landelijk handhavingsacties door Rijkswaterstaat. Er werden in totaal 64 schepen gecontroleerd. Acht van de bestuurlijke boetes of proces-verbalen waren voor overtreding van de vaar- en rusttijden.

De controles werden op 14, 15 en 16 maart uitgevoerd. De focus tijdens deze actie lag op de vaar- en rusttijden, omdat vermoeidheid voor onveilige situaties op het water kan zorgen overtredingen oneerlijke concurrentie veroorzaken.

Rijkswaterstaat legt dat in het persbericht over de controleactie als volgt uit: “Schipper Eén houdt zich netjes aan de vaartijd en stopt om 22.00 uur met varen. Hij legt zijn schip stil en vaart de volgende dag om 6.00 uur naar de bestemming. Schipper Twee houdt zich niet aan de vaartijd en is Schipper Eén voorbijgevaren in de nacht. Hierdoor is hij eerder op de bestemming en kan hij sneller lossen. Ondanks dat Schipper Eén zijn bemanning en de veiligheid vooropstelt, heeft Schipper Twee een financieel voordeel omdat hij meer diensten kan draaien.”

Top 5 overtredingen

De top 5 meest voorkomende overtredingen van de Binnenvaartwet waren in 2022:
1. Rusttijden vóór 8.00 uur niet ingevuld
2. Bemanningssterkte niet in orde
3. Aanvang en voortzetting vaart niet ingevuld
4. Onderbreking of beëindiging vaart niet ingevuld
5. Aan boord gaan of wisseling bemanning niet ingevuld

“Al deze overtredingen hebben invloed op de veiligheid van de vaarweg”, aldus Rijkswaterstaat-adviseur Brenda Polman. “Rust voor de bemanning is heel belangrijk. Als je niet fit bent ga je sneller fouten maken. Het is daarom goed dat deze acties er zijn om het onderwerp in de spotlight te zetten. De regels zijn er voor de veiligheid. Aan het eind van de dag willen we allemaal weer veilig thuiskomen.”

Handhavingsactie

De mobiel verkeersleiders van Rijkswaterstaat zijn 24/7 aanwezig op de grote rivieren, kanalen en meren. Ze geven voorlichting, inspecteren de vaarwegen, zorgen voor verkeersbegeleiding van de scheepvaart en handhaven wet- en regelgeving op het water. Bij de binnenvaart controleert de mobiel verkeersleider of de schipper de regels van de Binnenvaartwet en de arbeidswet naleeft.

Tijdens de driedaagse actie werden op alle Rijksvaarwegen handhavingsacties uitgevoerd. In sommige regio’s gebeurde dat samen met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) of  de Landelijke Eenheid van de Politie.

Delen

- Advertentie -

Meer

2 reacties

  1. Heel stoer gezegd Brenda Polman fijn dat u trots bent op dit soort berichtgeving.
    Ohwja wist u trouwens dat er vanmorgen weer 1 van de 2 kolken ,van de Kreekrak sluis ,gestremd is ,daar u , als RWS niet in staat bent om genoeg bemensing op de sluizen te hebben waardoor wij weer veel extra oponthoud hebben ?
    Maar snel weer een paar mensen met een boot laten varen om de schepen, die door dit oponthoud, proberen toch op tijd op hun laad- of losplaats aan te komen te controleren op de vaartijd. Zo trots op RWS .

  2. RWS noemt top 5 wat betreft het in gebreke blijven van de binnenvaart bij controles.

    Wij hebben ook een top 5

    Onze Top 5 van in gebreke blijven door Rijkswaterstaat:
    1) Veel te weinig ligplaatsen
    Rijkswaterstaat heeft de plicht te zorgen voor voldoende overnachtingsplaatsen om de maximaal 3 uur varen. Het huidige beleid echter sluit ligplaatsen en tovert deze om tot wachtplaatsen.
    2) Storingen door achterstallig onderhoud
    Door ernstig achterstallig onderhoud is momenteel de praktijk dat de ene na de andere sluis kapot gaat. Denk aan sluis Weurt, St Andries, Grave, Bosscheveld en Sluis Empel. De ene na de andere sluis bezwijkt. Maar daarnaast zijn er ook de kleine storingen en onvoorzien oponthoud
    3) Vaarwegen aantasten
    Denk hierbij aan de langskribben en het uitdiepen van een aantal binnenbochten op de Waal waardoor de natuurlijke rem van een rivier verdwijnt en de Waal een afvoerkoker is geworden, met lagere waterstanden op de Waal, Neder-Rijn en Gelderse IJssel tot gevolg. Hierdoor moet er vracht achtergelaten worden en eerder omgevaren worden
    4) Onvoldoende bedieningspersoneel
    Onlangs weer bij de Kreekrak sluis. Te weinig personeel waardoor er maar één sluis bediend werd. Dit met lange wachttijden tot gevolg. Die onnodige vertraging dient ingehaald te worden om de gemaakte afspraken met klanten en ontvangers te halen.
    5) Onbetrouwbare afstandsbediening
    Camera’s zijn op meerdere complexen “ineens” slecht, oud en versleten, waardoor de sluismeester het “ineens” niet meer veilig vindt om schepen te schutten in het donker of bij slecht zicht. Ook als er bijvoorbeeld een stuk hout tussen de deuren zit kan de sluismeester dit niet zelf even weghalen, omdat deze daar simpelweg niet meer aanwezig is. Bij problemen of uitzonderlijke situaties moet er direct te plaatse bediend kunnen worden om de continuïteit te waarborgen, maar hier zijn geen mensen meer voor beschikbaar. Gevolg is dat de schipper soms de vaartijd moet overtreden om de vertraging in te halen, of om op tijd door een bepaalde sluis te zijn.

    Boodschap aan Rijkswaterstaat:
    Rijkswaterstaat, het zou u sieren eerst de hand in eigen boezem te steken en uw eigen problemen aan te pakken voordat u de schipper controleert op “foutjes”, en deze uitvergroot publiceert.

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -