Al sinds november schallen er diverse Kerstliedjes de ether in. Vooral één specifieke zender richt zich in deze periode op deze muzieksoort. Het begint met een mix van muziekstijlen en na verloop van tijd wordt er steeds frequenter een kerstnummer ten gehore gebracht. Vanaf december gaat de zender helemaal los. Deze opbouw in kerstsfeer geeft veel luisteraars een warm gevoel en de behoefte om vrienden en familie te bezoeken.
Dat is de magische werking van Kerst. Een korte periode in het jaar waarin het lijkt dat meer mensen, als vanzelf, rekening houden met elkaar en de tijd nemen voor een vriendelijk gesprek met anderen. Zelfs met mensen die ze voor het eerst ontmoeten. Deze vorm van zorgzaamheid en verdraagzaamheid zou je toch graag het hele jaar vasthouden, zonder dat er een speciale aanleiding voor nodig is? Het zorgen voor elkaar doe je niet alleen door goed te zijn voor je medemens, maar voor alles wat leeft.
Ook het milieu heeft natuurlijk een grote impact op ons welzijn. Wat zouden we kunnen bereiken als we het gevoel van saamhorigheid, het zorgen voor elkaar, in bredere zin door zouden kunnen trekken? Er wordt zóveel gesproken over groene varianten van allerlei milieubesparende innovaties, dat de kleur groen op zich al een heel imago heeft opgebouwd.
Het lanceren van een kleur als milieuvriendelijk is een slimme marketingstrategie geweest,
die we zeker moeten behouden, mits er wel een actie op volgt. Het aannemen van een groene boodschap moet leiden tot handelen. Door deze handelingen dan structureel toe te passen, wordt het eigen en daarmee de standaard handelswijze. Daarbij is belangrijk dat je handelswijze ook zichtbaar is, want goed voorbeeld, doet goed volgen.
Het Emissielabel binnenvaart is een van de innovaties waarmee jij kunt laten zien dat je je inzet voor het milieu. De letter en het cijfer geven aan hoe het gesteld is met de klimaatemissies en hoe het schip presteert op het gebied van de luchtkwaliteit in verhouding tot CCRII en Stage V. Een schip met label A0 kan als klimaatneutraal en emissieloos worden beschouwd. Een schip met label E5 zit aan de andere kant van het spectrum.
Het emissielabel kan worden aangevraagd door vrachtschepen, passagiersschepen en drijvende werktuigen. Historische schepen behoren niet tot de doelgroep, maar mogen in principe wel een label aanvragen. Door het lagere aantal vaaruren, zal de impact voor deze groep minder groot zijn.
De aanvraag van het label is niet verplicht, maar vrijwillig. De bedoeling is dat dit label helpt om de verduurzaming in de binnenvaart te bevorderen. Als schipper biedt het je de kans om te laten zien hoe je schip presteert op het gebied van CO2, stikstof en fijnstof.
Dus vaar je groen? Laat het zien! Kijk voor meer informatie en/of het aanvragen van het emissielabel op www.binnenvaartemissielabel.nl.
Laten we ook in het nieuwe jaar omzien naar elkaar en samen zorgen voor een beter milieu. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de toekomstige kanjers in de binnenvaart!