Antwerpen gaat op 1 maart 2022 over op een nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem. Deze nieuwe dienst, Vessel Traffic Service (VTS), moet zorgen voor een veilig en vlot scheepvaartverkeer in de haven.
“Zowel op de Schelde als in de Antwerpse dokken neemt de drukte in het verkeer toe en Port of Antwerp wil hier op een adequate manier mee omgaan”, meldt de havenbeheerder in de aankondiging van VTS. “De nieuwe dienst zorgt voor een efficiëntere begeleiding van het scheepvaartverkeer. Daarnaast garandeert VTS ook een verhoging van de veiligheid en de bescherming van het milieu in de haven.”
Achter de sluizen
VTS geeft informatie en advies over scheepsnavigatie, weersomstandigheden, calamiteiten en andere mogelijke risico’s. De nieuwe VTS-operators en verkeersleiders zijn verantwoordelijk voor een veilige en efficiënte organisatie van het scheepvaartverkeer achter de sluizen. Door de analyse en communicatie van deze informatie wordt vlottere doorstroom van zeeschepen en binnenschepen mogelijk, zo is de bedoeling.
De haven zal worden verdeeld in drie sectoren. Rechteroever gaat bestaan uit twee sectoren: sector Polder en sector Stad. Linkeroever wordt sector Waasland. Deze sectoren hebben elk hun eigen VHF-kanaal voor communicatie met schepen.
Gefaseerd
Met de opstart van het nieuwe begeleidingssysteem zal het scheepvaartverkeer worden gevolgd door een VTS-operator. De start van de dienst verloopt in verschillende fasen. Op 1 maart start VTS bij sector Waasland in de dokken op Linkeroever. De dienst is in die periode operationeel van maandag tot vrijdag tussen 08.00 en 16.00 uur. Vanaf 3 april functioneert de dienst 24/7. In het najaar start de gefaseerde uitrol van de sectoren Polder en Stad op Rechteroever.
Er komen 33 mensen bij de dienst te werken. De acht VTS-verkeersleiders en 25 VTS-operators gaan aan de slag in het VTS-center, dat wordt ondergebracht in het Antwerp Coordination Centre (ACC) bij de Zandvlietsluis.