“Elk schip dat in Nederland gebouwd kan worden, wordt ook daadwerkelijk in Nederland gebouwd.” Dat is de wens van voorzitter Bas Ort van Netherlands Maritime Technology (NMT). Hij sprak hem eerder deze maand uit tijdens de nieuwjaarsreceptie. Nu het kabinet miljoenen uittrekt voor de stimulering van maritieme innovatie en het onderliggende Maritiem Masterplan 2030 is een belangrijk stap gezet. Maar is het ook genoeg om complexe projecten beter te beheersen en de kostprijs te verlagen en sneller te bouwen?
“Procesoptimalisatie binnen de scheepsbouw leidt tot besparing en tot versterking van onze concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland”, zegt Roel de Graaf, managing director bij NMT. “Het optimaliseren van processen is een onderwerp waar iedere scheepswerf mee bezig zou moeten zijn. Uit de praktijk blijkt dat dit nog onvoldoende gebeurt.”
Het bouwen van schepen is een uitermate precieze opgave. Het is van belang dat alle processen op elkaar afgestemd zijn. Vroeger gebeurde dit vooral op gevoel. “Tegenwoordig merk ik dat sturen op data steeds belangrijker wordt. En volgens mij is dat een positieve ontwikkeling”, aldus Catina Geselschap, directeur Dredging Standard Modular Vessels bij Royal IHC.
Nederlandse concurrentiepositie versterken
In het noorden van Nederland ziet men het belang ook. “Er liggen volop kansen voor innovatie”, zegt Guus van der Bles, development directeur van ontwerpbureau Conoship International. “Door samen te werken op het gebied van efficiency, slimmer ontwerpen en robotisering willen we de concurrentiepositie van de maritieme sector in Groningen en Friesland versterken.”
Een groot aantal werven is verenigd in de Groninger Maritime Board. Hun gezamenlijke stip op de horizon? De schepen van de toekomst bouwen. In het bijzonder kwalitatief hoogstaande kustvaartschepen en vrachtschepen. “Kostenbesparing in de cascobouw betekent groei van het aantal te bouwen schepen”, legt Guus van der Bles uit. “Dit biedt ook kansen voor inbouwers en toeleveranciers en groei van de werkgelegenheid in de regio.”
‘Ondanks dat schepen onderling verschillen, lijken veel processen op elkaar. Door de 3D-ontwerpen die wij maken te koppelen aan slimme software, kunnen bedrijven het bouwproces beter aansturen en worden processen beter beheersbaar. Waar scheepswerven nu veel tijd kwijt zijn met ‘lopen-zoeken-wachten’, kunnen we straks veel beter inplannen welke onderdelen op welk moment en waar klaar moeten liggen”, zegt hij.
Voorspelbare projectresultaten
“Procesoptimalisatie biedt inzicht, waarmee we meer kunnen sturen op voorspelbare resultaten. We sturen niet op gevoel, maar op feiten”, vindt Catina Geselschap. Met meer dan 300 jaar ervaring is Royal IHC onder andere marktleider in het ontwerpen, bouwen en onderhouden van innovatieve baggerschepen en baggermaterieel. “Mijn divisie ontwerpt en bouwt diverse gestandaardiseerde en modulair gemaakte baggerschepen, zoals de Beaver, een cutterzuiger. Dit doen we met oog voor kwaliteit, laagste Total Cost of Ownership en korte levertijden. Hierbij is efficiënt werken belangrijk.”
Royal IHC maakt gebruik van Floor2Plan van Floorganise. “Deze tool geeft ons inzicht”, vertelt ze. “Inzicht in pieken, dalen en doorlooptijden. We leren bovendien van projecten uit het verleden en zijn in staat om betere voorspellingen te doen. We zijn in controle en werken efficiënter. Uiteindelijk komt het de kwaliteit, doorloopsnelheid, prijs en werkplezier ten goede.”
Omarmd op de werkvloer
“Floor2Plan wordt omarmd door de mensen op de werkvloer”, zegt Catina Geselschap. “Zij werken er graag mee en zien het nut ervan in. Dat is cruciaal. En met de geplande upgrade, zullen de inzichten alleen nog maar meer worden.”
Ronald de Vries van Floorganise: “Ons bedrijf is 100 procent gericht op digitale innovatie van scheepsbouwprocessen. Bij ons werken niet alleen software engineers, maar ook ervaren scheepsbouwers. Het is allemaal ontstaan en begonnen rondom de werkvloer bij Royal IHC in 2012. Inmiddels werken we voor een reeks van werven in Europa en Noord-Amerika.”
Koudwatervrees
“Bij veel scheepswerven is sprake van koudwatervrees. En dit komt deels omdat in het verleden de verkeerde tools zijn ingezet om de goede dingen te willen beheersen”, vindt Ronald de Vries, doelend op ERP-systemen. “Het is jammer dat zoveel Nederlandse kennis en innovatie in het eigen land onbenut blijft terwijl de kostprijs en projectrisico’s hier ook echt wel reden tot zorg geven.”
Roel de Graaf: “Procesoptimalisatie kan het verschil maken, maar het vereist wel een cultuurverandering binnen organisaties.” Vooral het middenkader van scheepswerven ziet de meerwaarde van tools om processen te optimaliseren, merkt hij. “Naast dat het kan helpen in het omlaag brengen van de manuren, merken zij juist dat je door fijnmaziger te plannen vakmanschap effectiever kunt inzetten. Dit geldt overigens ook voor custom built omgevingen. Ook bij niet standaard schepen is het mogelijk om juist een (deel van de) processen te standaardiseren.”
“Ik hoop dat het gezamenlijke karakter van het Maritieme Masterplan 2030 aanleiding geeft binnen de sector tot het delen van kennis en voorbeelden. Zodat het hele Nederlandse scheepsbouwcluster in Nederland sterker uit de crisis komt”, zegt Ronald de Vries tot besluit.
Ronald de Vries van Floorganise.