Wärtsilä gaat een autonoom varend containership ontwikkelen voor duurzame en slimme havenlogistiek. Het moet een shuttle gaan onderhouden tussen de terminals in de Rotterdamse haven.
Dit maakt deel uit van het onlangs gestarte onderzoeksproject MAGPIE (sMArt Green Ports as Integrated Efficient multimodal hubs) waaraan tien onderzoeksinstellingen en meer dan dertig bedrijven uit meerder landen meedoen. Havenbedrijf Rotterdam leidt het project, waarvoor de Europese Unie bijna 25 miljoen euro subsidie geeft.
ZESpacks
Een substantieel deel daarvan gaat naar Wärtsilä voor het deelproject om een commercieel levensvatbare en autonoom varende containershuttle te realiseren die kan helpen de capaciteitsproblemen binnen de Rotterdamse haven op te lossen.
Het schip krijgt een elektrische aandrijving, met uitwisselbare batterijen: ZESpacks. Die komen van Zero Emission Service, waarvan het Finse bedrijf – van oorsprong fabrikant van motoren voor de maritieme en de energiesector – mede-oprichter is.
Autonoom
Het nieuwe containerschip zal verder worden uitgerust met verschillende van de nieuwste Voyage-oplossingen van Wärtsilä. Zoals SmartMove Suite, een combinatie van sensortechnologie met navigatiesystemen voor autonoom varen.