Door ziekte was het afscheid van Roland Kortenhorst als voorzitter van Koninklijke BLN-Schuttevaer noodgedwongen uitgesteld. Op 5 september vorig jaar was zijn termijn afgelopen; op 15 februari werd hij in het Zwijndrechtse Hotel ARA in het zonnetje gezet. Vicevoorzitter Jan van Belzen benadrukte de gedrevenheid waarmee Kortenhorst zich vijftien jaar voor de binnenvaart en de ondernemers in die branche heeft ingezet.
“De rode draad in al die jaren was de belangenbehartiging van varende ondernemers. Roland had altijd een goed oog voor hun positie en maakte zich er sterk voor dat ze meer samen gingen doen. Dat was beter dan in aparte, kleine clubjes.”
Op de kaart
Zodoende werd Kortenhorst, die als Tweede Kamerlid voor het CDA zelf had ervaren dat de binnenvaart door onderlinge verdeeldheid geen sterke lobby had, een van de architecten van BLN-Schuttevaer. “Er zijn grote sprongen voorwaarts gemaakt”, aldus Van Belzen. “Mede dankzij de goede contacten van Roland staat de binnenvaart op de kaart in Den Haag. Vorig jaar kwamen we voor het eerst aan de orde in het regeerakkoord: er moet meer vervoer over water.”
“Maar Nederland heeft het nog steeds niet begrepen”, zei Kortenhorst: de files worden weer langer terwijl op het water nog volop capaciteit en ruimte is. “Hoe dom kun je zijn? De A15 staat vol auto’s en vrachtwagen en als je opzij kijkt, zie je een schip met 300 containers rustig doorvaren. Met 20 pk per container en een uitstoot van drie keer niks per container.”
Voortrekker
Kortenhorst kwam de branche binnen toen hij gevraagd werd als voorzitter van Bureau Voorlichting Binnenvaart. Daarna werd hij ook voorzitter van Kantoor Binnenvaart. Die organisatie vormde eind 2011 samen met ONS, CBOB en RKSB de Binnenvaart Branche Unie. Daaruit ontstond in 2013 Binnenvaart Logistiek Nederland, dat twee jaar later fuseerde met Koninklijke Schuttevaer. Steeds was Kortenhorst voortrekker en werd hij ook voorzitter.
Kortenhorst had er zelf voor gekozen om zijn bestuurstermijn niet te verlengen. Hij richt zich op zijn Haagse lobbybureau Linking Partners en het bedrijf dat zijn vrouw Annelies en hij samen hebben: Medical Precision. Dat Zwolse jonge bedrijf groeit snel en vraagt steeds meer tijd, vertelde hij.
Hij wenste zijn opvolger, de op 1 februari aangetreden Dominique Schrijer, veel succes. Onder meer bij de gesprekken met het CBRB. Bij de oprichting van BLN mislukte de beoogde fusie van BBU, KSV en CBRB; nu zijn er weer gesprekken gaande over verdergaande samenwerking.
De binnenvaart kan de komende jaren nog steeds een beroep doen op Kortenhorst, beloofde hij. “In de lobby ga ik nog wel even door. Julie kunnen me altijd bellen…”
foto: Roland Kortenhorst kreeg een kunstwerk met een prominente plek voor de BLN-Schuttevaer-vlag. Links zijn echtgenote Annelies. Rechts vicevoorzitter Jan van Belzen.