- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsFusie CBRB en BLN: “Voor eenheid en een krachtig geluid”

Fusie CBRB en BLN: “Voor eenheid en een krachtig geluid”

- Advertentie -

Delen

Komende week beslissen de leden van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en Koninklijke BLN-Schuttevaer over de voorgenomen fusie van de organisaties. Bij groen licht kan de nieuwe brancheorganisatie, die Koninklijke Binnenvaart Nederland gaat heten, op 1 april worden opgericht.

In een exclusief interview vertellen CBRB-voorzitter Paul Goris en Rob Leussink, interim-directeur van Koninklijke BLN-Schuttevaer wat volgens hen het belang van de fusie is voor de binnenvaart en wat de komende stappen zijn.

De afzonderlijke, bijzondere ledenvergaderingen van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en BLN-Schuttevaer vinden vrijdag 11 maart plaats. Wegens de coronamaatregelen – ook al gelden die dan niet meer – zijn ze hybride: leden kunnen live aanwezig zijn of online deelnemen. Vier dagen eerder, op 7 maart, heeft ledengroep Koninklijke Schippersvereniging Schuttevaer (KSV) een eigen vergadering. De leden van CBOB, de andere ledengroep binnen BLN-Schuttevaer, stemden op 18 februari al in met de aanpassing van hun statuten.

Optimistisch

Goris en Leussink zijn optimistisch over de uitkomst. De laatste zegt: “We verwachten een positieve uitslag. Onze leden zijn volgens mij niet meer zo geïnteresseerd in de details van het fusieproces op zich, maar wel in de sterke gezamenlijke brancheorganisatie die straks ontstaat. Daar gaat het om. Van onze achterbannen horen we dat ze er klaar voor zijn om een beslissing te nemen.”

“Het heeft tijd gekost om alles voor te bereiden en uit te werken. Dat was nodig en goed. Het is een zorgvuldig proces geweest en in aanloop naar de fusie trekken we in heel veel dossiers ook al samen op als organisaties. Voor de collega’s op de kantoren is de sprong dan ook niet meer zo groot; die werken al dicht naast en met elkaar. We hebben ook al mensen die voor beide organisaties werken.”

CBRB-voorzitter Paul Goris is ook beoogd voorzitter van de nieuwe organisatie. (foto CBRB)

Naar elkaar toe gegroeid

“Die krachtenbundeling is het belangrijkst”, vindt ook Goris. “BLN-Schuttevaer en CBRB deden al veel met elkaar, maar in de eerste jaren dat ik bij het CBRB kwam (Goris is sinds 2015 voorzitter, red.) zag ik dat men ook weleens tegen elkaar in werkte. In de loop der jaren zijn de standpunten steeds meer naar elkaar toe gegroeid. Als je tegenover mensen zit in Den Haag, in Brussel of je overlegt met lokale en regionale bestuurders, merk je dat je stem veel harder klinkt als je met één stem voor de binnenvaart spreekt. Ook al ben ik me ervan bewust dat er nog andere groeperingen zijn en ondernemers die niet aangesloten zijn.”

“Er zullen ook best tegenstanders zijn”, beseft Goris. “Die heb je altijd. Omdat ze het samengaan in het verleden ook nooit hebben zien zitten bijvoorbeeld of moeite hebben met veranderingen. Aan ons de taak, met het hele team, te bewijzen dat het goed is dat er een eenheid is en er een krachtig geluid namens de binnenvaart klinkt. En dat we een aantrekkelijke organisatie zijn… voor onze leden, en ook voor degenen die nu nog geen lid zijn.”

Koninklijk

Het is de bedoeling dat de Koninklijke Binnenvaart Nederland op 1 april wordt opgericht. Daarna volgt het inrichten en opzetten van de nieuwe organisatie: de personele samenstelling, het vinden van een nieuw, gezamenlijk kantoor, enzovoort. “Er komt veel bij kijken en het zal niet allemaal in één keer kunnen”, zegt Leussink. “Al hebben we natuurlijk al heel wat voorwerk gedaan: e-mailadressen, nieuw logo en huisstijl…”

Zeker is in elk geval dat de nieuwe vereniging het predicaat ‘koninklijk’ weer mag voeren. Dat weegt met name voor de KSV-achterban zwaar. Het koninklijk huis heeft die aanvraag goedgekeurd.

Het bestuur van KBN wordt samengesteld uit de beide verenigingen. Goris is beoogd voorzitter, Leussink voorgedragen als directeur. KBN telt straks circa 2.100 leden: bijna 1.800 van BLN-Schuttevaer en rond de 300 van CBRB. “Het aantal dubbelingen valt mee. Dat zijn er ongeveer 60”, zegt Leussink.

Aan de contributie verandert in het eerste jaar sowieso niets qua systematiek.
Leussink: “We hebben gekeken of er grote verschillen zijn… Dat valt op zich hartstikke mee. Alleen de methodiek is anders. We hebben afgesproken dat we daar later naar gaan kijken.”

Meer invloed

Door de fusie verstevigen CBRB en BLN-Schuttevaer de positie en de invloed van de branche, zo benadrukt Leussink nog eens het belang van het samengaan. “Er spelen grote maatschappelijke vraagstukken, zoals vergroening en digitale transitie. In de belangenbehartiging van de binnenvaart moeten we daar goed mee omgaan. Dat kost veel energie en menskracht. Door bundeling van onze krachten denken we de juiste mensen daarvoor in te kunnen zetten en ook in het Europese krachtenveld een sterkere rol te kunnen spelen.”

Over de professionele vertegenwoordiging van de binnenvaart zegt Goris: “Afzonderlijk zijn we als organisaties best kwetsbaar doordat we maar over een paar mensen beschikken die verstand hebben van vaak ingewikkelde dossiers. Je moet echt een specialist voor duurzaamheid hebben en iemand die snapt wat speelt bij digitalisering. Zodat we de plek die de binnenvaart in de logistieke ketens inneemt, ook digitaal kunnen vormgeven. Ook voor de rol die onze branche in de modal shift heeft, hebben we mensen nodig die snappen hoe dat werkt. Net zo goed als we specialisten nodig hebben voor de arbeidsmarkt. Er
spelen zoveel belangrijke thema’s.”

Momenteel hebben CBRB en BLN-Schuttevaer samen circa 25 medewerkers. Leussink: “We hebben extra menskracht nodig. We zoeken nog drie, vier mensen.”

Rob Leussink, nu interim-directeur van BLN-Schuttevaer, wordt voorgedragen als directeur van KBN. (foto BLN-Schuttevaer)

Europees

Leussink: “KBN is er voor alle ledengroepen. We gaan zorgen dat iedereen zich gehoord voelt. Zo kunnen leden terecht bij een helpdesk, die adequaat antwoord geeft op vragen waar ze mee zitten. Van liggeld tot prijsindexering. Die ondersteuning is er nu al, en die gaat niet meer weg. Vooral voor varende ondernemers, die geen eigen walorganisatie hebben, is dat handig.”

Goris hoopt dat de fusie een voorbeeld zal zijn op Europees niveau: “Het is logisch als ESO en EBU (waarvan hij zelf voorzitter is, red.) in de niet zo verre toekomst ook één organisatie zouden worden. Als bezwaar hoor je dan soms dat bij de ene vooral rederijen en bevrachters zijn aangesloten en bij de andere het zwaartepunt op schippers ligt. Maar heb je het over supply chains, dan lopen die over heel de wereld en zien de binnenvaart als een schakel in die keten. Kijk je dan naar de rol van de Europese binnenvaart daarin, dan heb je het over mensen die één schip hebben of meerdere schepen en mensen die zorgen dat er vracht in die schepen komt… Dat zit toch heel dicht bij elkaar.”

“Als we daarin een kunst­matige verdeling overeind proberen te houden, zijn we niet goed bezig. Nationaal niet en zeker ook niet internationaal.”

Door Martin Dekker

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -