- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwAmadeus Nova is stilste en zuinigste cruiseschip ooit bij TeamCo Shipyard

Amadeus Nova is stilste en zuinigste cruiseschip ooit bij TeamCo Shipyard

- Advertentie -

Delen

De Amadeus Nova is het stilste en zuinigste riviercruiseschip dat TeamCo Shipyard tot nu toe heeft gebouwd. Het 135 meter lange en 11,45 meter brede schip heeft daarnaast een mindere diepgang. De werf in Heusden leverde de Amadeus Nova begin deze maand op aan Lüftner Cruises.

Het is het derde schip dat TeamCo voor de Oostenrijkse riviercruisemaatschappij bouwde, na de Amadeus Cara en de Amadeus Riva. Op 5 juni vond de feestelijke doopceremonie plaats in Amsterdam. Daarna vertrok het 5-sterrenschip schip naar Passau. Daar ging de maiden trip op 15 juni van start: een 8-daagse cruise die onder meer Wenen, Boedapest, Bratislava en Linz aandeed. De Amadeus maakt dit jaar in totaal nog dertien reizen op de Rijn en de Donau.

Met twaalf ruime suites (voorzien van balkon) en 67 buitenhutten (waarvan 51 met panoramavensters die helemaal open kunnen) is er plek voor 158 gasten. Onder de voorzieningen aan boordzijn een restaurant, café, spa- en fitnessruimtes en een zwembad op het zonnedek.

Vier thrusters

De Amadeus Nova is voorzien van een hybride aandrijving met vier dieselelektrisch aangedreven thrusters. “Meer, maar kleinere thrusters dan anders”, legt Wout van Wijnen uit. Hij is bij TeamCo Shipyard verantwoordelijk voor Sales & Projects. “Met ook minder grote elektromotoren. Het totaal vermogen is wel ongeveer gelijk als op eerder schepen: 1.600 kW.”

De thrusters combineren snelheid, efficiency en maximaal besturingsgemak. Het elektrisch vermogen wordt opgewekt door vier Caterpillar-generatorsets (twee C32’s en twee C18’s), ondersteund door een accupakket met een capaciteit van ruim 500 kWh.

Dit maakt het mogelijk om, afhankelijk van de gewenste snelheid en de omstandigheden, optimaal gebruik te maken van de dieselmotoren. Er is altijd een passend vermogen beschikbaar.

“Het battery pack wordt gebruikt voor peak shaving: om snel te schakelen naar een groter vermogen als dat gewenst is”, aldus Van Wijnen. “Dus het schip kan de meeste tijd met gereduceerd vermogen varen en dan op het moment dat het nodig is, bijschakelen. Met de generators én de batterijen.”

De kleinere thrusters bieden nóg een belangrijk voordeel, vervolgt Van Wijnen: “Ze zijn voorzien van kleinere schroeven. Dat betekent dat minder diepgang noodzakelijk is.”

De Amadeus Nova in Amsterdam, waar de doop plaatsvond. (foto Maritime Filming Group)

Aluminium aft lounge

Om gewicht te besparen is de lounge op het achterschip uit aluminium opgebouwd. “Hij is vast opgesteld. Op andere schepen staat de aft lounge flexibel opgesteld en is die van staal. Aluminium is lichter en door daarvoor te kiezen compenseren we het extra gewicht dat de elektrische voortstuwing met zich meebrengt.”

Een innovatief warmteterugwinsysteem zorgt voor een lager verbruik van de HVAC-installatie (luchtbehandeling). Van Wijnen: “We hebben ook nog extra warmte-isolatie aangebracht in alle accommodaties. Plus extra geluidisolatie.”

“We hebben op verzoek van Lüftner Cruises echt veel maatregelen genomen om zowel het geluid als het energieverbruik terug te dringen.” een speciale warmtewerende beglazing zorgt ervoor dat de airco-installatie niet overwerkt wordt.

Met al die energiebesparende en milieuvriendelijke keuzes komt de nieuwe aanwinst – net als alle bestaande Amadeus-schepen van Lüftner Cruises – in aanmerking voor een Green Award. Van Wijnen beaamt trots: “Ik verwacht dat het een gouden certificaat wordt.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -