Zorgen over Duitse begroting voor vaarwegen

0
Een tanker op het Dortmund-Ems-kanaal. (foto Henrik Dolle / Shutterstock.com)

De Duitse overheid heeft haar conceptbegroting voor 2022 voorgelegd aan het parlement. Voor werkzaamheden aan de vaarwegen is een kleine 1,2 miljard euro gebudgetteerd.

Een aanzienlijk deel daarvan komt uit een eenmalig actieprogramma voor milieubescherming. Van duurzame investeringen op de lange termijn is voorlopig geen sprake.

Voor onderhouds-, vervangings- en vernieuwingswerken aan de Duitse vaarwegen is ieder jaar circa 1,2 miljard euro nodig. Dat is uit diverse studies gebleken. Tel je daar de exploitatie- en beheerkosten bij op, dan kom je uit op een bedrag van 1,7 miljard euro.

Eenmalige injectie

In de conceptbegroting voor 2022 is 1,17 miljard euro opgenomen voor de vaarwegen. Dat is op zich al aan de lage kant. Zorgwekkender is dat een deel van dit budget, enkele honderden miljoenen euro’s, afkomstig is uit het eenmalige Sofortprogramm van Duitsland voor klimaatbescherming. Dit geld staat alleen dit jaar ter beschikking.

De Duitse binnenvaartorganisaties hebben de afgelopen jaren intensief met de politiek gepraat over structureel hogere investeringen in het vaarwegennetwerk. Achterstallig onderhoud en noodzakelijke capaciteitsuitbreidingen zijn geen zaken die men op korte termijn kan oplossen.

Stabiele investeringen

De politiek in Duitsland heeft erkend dat vervoer per binnenvaart belangrijk is om de klimaatdoelstellingen te bereiken. De vertaling hiervan naar een duurzaam investeringsbeleid laat echter nog op zich wachten.

Binnenvaartorganisatie BDB heeft daarom opnieuw gevraagd om stabiele investeringen, gedurende meerdere jaren, met een bodem van 1,2 miljard euro per jaar. De komende jaren zou de tendens stijgend moeten zijn, aangezien ook de bouwkosten toenemen. Financiering via allerlei Sonderprogramma’s keurt de BDB af.

Onzeker

“Het zou voor de nieuwe bondsregering vanzelfsprekend moeten zijn om de financiering van onze vaarwegen in 2023 en de daaropvolgende jaren structureel te garanderen”, aldus de BDB. In juni zal de vorig jaar aangetreden coalitie de conceptbegroting voor 2023 presenteren. Uit het huishoudplan tot 2025 blijkt echter nu al dat een verhoging van investeringen in vervoersinfrastructuur op dit moment niet aan de orde is. Dat kan er voor de binnenvaart toe leiden dat gezamenlijk geformuleerde ambities uit het Masterplan Binnenvaart op een lager pitje komen te staan.

Onvoorzien

Hoewel Duitsland zijn huishoudboekje de afgelopen jaren goed op orde had, staat het land voor uitdagende jaren. Na de eenmalige investeringen die nodig waren om de coronapandemie te bestrijden, is er nu de oorlog in de Oekraïne bijgekomen.

Duitsland steekt eenmalig 100 miljard euro in de versterking van defensie. Daarnaast is geld nodig om de gevolgen van de sterk gestegen energieprijzen enigszins op te vangen en humanitaire acties op touw te zetten.

 

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.