- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwWalvis duwt en sleept zee- en binnenvaart

Walvis duwt en sleept zee- en binnenvaart

- Advertentie -

Delen

De Walvis is verwekt bij Gebr. De Jonge in Kladovo. Na haar doop nam ze koers naar Shipyard Trico BV. Oriënt Duwvaart BV in Zwijndrecht – dochter van VKV Service BV Rotterdam – gaf opdracht om haar keurig netjes op te voeden. Eenmaal volwassen bezit deze Walvis een interessant karakter en flirt tot 16 meter boven de waterspiegel met duw- en sleepwerk in zee- en binnenvaart. Voor het zware werk zit er tweemaal 1300 pk venijn in haar staart.

(foto’s Johan de Witte)

Beeldspraak is hier gebruikt als een poging om een fraaie duw-/sleepboot met woorden te omlijsten. Deze 20 x 9,65 meter grote kapiteinsdroom zit boordevol techniek en functie. Uitvoering van rompmodel, dekhuis en stuurhut zijn uniek en maken door afwerking en detail van dit werkschip het paradepaard van VKV Service BV. 
Op het grote werk-achterdek staat een Dijvler-sleeplier die spierkracht verraad. In combinatie met het onafhankelijk roersysteem van Van der Velden en de met rubber gesoigneerde duwbokken heeft deze dubbelschroever in disciplines van slepen en duwen geen enkele handicap! De Walvis-visitekaart vermeldt dan ook een nominale paaltrek van 31 ton.

Van mast tot kiel
Nog voor de proefvaart gaan we eens even kijken en ontmoeten half verscholen achter één van de Caterpillars kapitein en mede-eigenaar Ronald Vos. Aan ‘t werk dus! Zijn eens rode ketelpak nam inmiddels de kleur van ‘nieuwbouw’ aan.
“De laatste vier weken was ik in Servië op de werf om de afbouw­details in onze gewenste richting te duwen”, verklaart hij de staat van zijn outfit. Kladovo is een werf die kwaliteit maakt, maar je wil er toch die twintig jaar ervaring in stoppen. Leuke en leerzame tijd trouwens, waarin je de boot van mast tot kiel leert kennen.”

Ronald wijst op de ‘alles-erop- eraan’-machinekamer. Onder de nauwsluitende DOLO Repair-vloer zit machinekamer nummer twee waarvoor hij betreffende het leidingwerk alle eer aan Trico Piping laat. EMS claimt hier weer de elektrische techniek en het installeren van apparatuur.
Tussen motorkamer en brug horen we dat de straalbuizen en 1,75 meter grote schroeven het Wärtsilä-label dragen. Ook verbazen we ons over afwerking en comfort van de interieurbouwer DSB, lopen langs schitterend RVS werk van Miron en stappen het frame met glas tot op de grond stuurhut van EBR binnen. Door een naar voren neergaande lijn van de stuurhut-frames, wordt het allround panorama en zicht op werk vergroot. Deze comfortabele uitkijkpost met RH-apparatuur van Imtech in een oogstrelende lessenaar en veelbelovende kitchenette, doet ons bijna solliciteren. We krijgen door dat Bert Vos de VKV- ‘stuurman’ ons op het Trico-kantoor verwacht en klimmen even later via professioneel ogende luikendeksels van Tor Marine uit Groningen de kaai op.

VKV-team
“Het is onze eerste nieuwe”, begint Bert Vos. “Er is meer tijd in de werkbesprekingen gaan zitten dan ik aanvankelijk dacht. Bijvoorbeeld de dekrondte laten verlopen in het oplopende voordek vergde nog wat aanpassing in de tekening.”
“Niettemin geeft het voldoening een boot uit te voeren zoals hij volgens onze ervaring zijn moet. We zijn trots om dit met alle medewerkers te bereiken evenals wij de mannen en vrouwen van Trico een schouderklop geven. Bedankt, leuk gewerkt!”
“Als VKV verplaatsen we kraanpontons, elevators, drijvend materieel en duwbakken in en buiten Rotterdam. Voor Veerhaven doen we alles. Ook voor EBS en de EMO ligt voor ons de nadruk op service. We werken graag voor iedereen in de branche!”

“Het reeds twintig jaar beheren en exploiteren van duwbakken geeft ons expertise. Voor opdrachtgevers zijn we transparant en respecteren materiaal van derden. Onze ISO 9001-certificering houdt wet- en regelgeving op orde. Praktijk staat in bruikbare procedures geschreven als hulpmiddel voor het bedrijfsmanagement”, aldus Vos.
De firma onderscheidt zich met een totale service waarbij de opdrachtgever/eigenaar alleen een afrekening ontvangt en geen alarmerende telefoons van schade. VKV is 24/7 paraat en afspraak staat! De Walvis heeft alle papieren inclusief ADN die benodigd zijn tussen Basel en de uiterton.
Wanneer we vragen naar de naam, is het antwoord: “We hebben een Walrus, waarom dan geen Walvis.”
Met deze inmiddels zesde boot van de firma – vier duw-/sleepboten en twee duwboten – pakt VKV alles aan op het gebied van binnenvaart, kleine zeevaart en grote zeepontons.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -