Het is dat fraaie model duw-/sleepbootje bouwjaar 1955 dat verleden jaar tijdens een sleepklus het dek niet droog hield, omsloeg en zonk. De bemanning hield het hoofd ruim boven water! Cunado BV, en voor de duidelijkheid zijn dat de compagnons Leon de Wit en Maurice Bakker die het wrak met ‘self made attitude’ oppoetsten tot een verrekt leuke, functionele en ADN- proof uitgevoerde 21 x 5,30 meter grote duw- en sleepboot, die met Sobrina op de boeiing de Green Award cum laude in de wacht sleepte.
(foto’s Johan de Witte)
“De drenkeling was nog maar net boven water toen we gingen kijken. Het zag er niet uit. Een ravage vol met blubber! Hij lag er triest bij. Niettemin kochten we de boot in mei 2012 voor ‘zeg maar’ een aantrekkelijke prijs. En toen begon onze première om een sleepboot in de vaart te brengen: We mochten langszij de steiger van Hoogerwaard. Containers plaatsen op ons werkschip en vuil sorteren. We stripten hem volledig, nog geen kabeltje bleef zitten. Leeg tot op de kiel, maar geen pukkel roest gevonden! Nieuwe ballast erin en royaal zoals het vroeger ook ging met vet en menie kattensporen conserveren.”
Verrassend veel ruimte
“Scheepswerf Hoogerwaard paste het ijzerwerk aan. Miron zorgde voor een compleet hydraulisch stuur- en leidingwerk. Sanitair en uiteraard RVS realiseerde Miron eveneens. We gingen naar Dolderman voor de inbouw van een 608 pk C18 Caterpillar en twee Hatz-generators. EMS installeerde een 2-draadssysteem en apparatuur. Jan Penning timmerde zich met de realisatie van het interieur en de stuurhut regelrecht in onze waardering”, aldus het gedreven team, waar ook Jeffrey en Dave de Wit evenals de lbo’ers Kevin Bakker en Mike de Wit in hun ‘dal’uren deel van uitmaken.
We kijken op aanraden van Leon even in het vooronder, waar vier royale slaapplaatsen de rust van de bemanning garanderen, en stappen hierna aan dek. “Waarom gepolitoerde RVS deuren”, vragen we? “Als er eens een koppeldraad breekt, zijn glas en aluminium niet sterk genoeg en… van Miron zijn ze ook wel chique.”
Er zijn hier meer RVS-accenten die zijn overgewaaid van hun containerschepen, zoals elektrische koppellieren met arbovriendelijk Dyneema-touw. Deze inrichting wijst op ervaring.
In de nog verrassend grote hefbare kolomstuurhut heeft alles functie. Zoals gebruikelijk is het de beste plek aan boord! We dalen af naar de fundatie en zien additioneel aan het herkenbare made by Dolderman verrassend veel ruimte, ontstaan door de oud-voor-nieuw te wisselen met meer functie en pk’s!
Enthousiasme
Einde van de rondleiding; we stappen weer aan wal. Wanneer we op afstand nog een foto schieten, vinden we dat ondanks de ijzersterke kwaliteit deze Sobrina op enthousiasme drijft. Om met eigen middelen en inzet een dergelijk project te realiseren, geeft veel voldoening. De Binnenvaartkrant wenst het team een goede vaart.
Cunado BV zit met enkele schepen in het containervervoer, doet in havenbevoorrading, beschikt over een klein kraanschip voor reparatie van barges et cetera, is in de weer met beheer van opgelegde schepen en sinds kort sleep- en duwvaart met korte spantafstand om het ijs te breken. Maritiem alround!
(Johan de Witte)