- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwBenjamin Hoeykens en Sarah Pius breiden vloot uit met duwboot Mara

Benjamin Hoeykens en Sarah Pius breiden vloot uit met duwboot Mara

- Advertentie -

Delen

De Belgische binnenvaartondernemers Benjamin Hoeykens en Sarah Pius staan bekend om hun innovatieve en daadkrachtige aanpak als het gaat om nieuwbouw. In 2020 bewezen ze dat met de nieuwbouw van de Iris, de eerste volledig Stage V-tanker met nabehandelingsinstallatie in zijn klasse. Afgelopen week vond op het Vuile Gat de geslaagde proefvaart plaats van de bij Tinnemans Floating Solutions afgebouwde duwboot Mara. Ook aan boord van de Mara speelt innovatie een belangrijke rol.

De duwboot is dankzij de twee Caterpillars van elk 1.625 pk, compleet met nabehande­lingssysteem, plus 800 pk elektrisch vermogen, een echte krachtpatser. In feite is de Mara gebouwd op verzoek van DGA-Shipping, voorheen De Grave-Antverpia. Na het verdwijnen van een 3000 pk zware duwboot uit het ARA-gebied, was de bevrachter naarstig op zoek naar een duwboot voor de steeds groter en zwaarder wordende duwbakken.

Hoeykens en Pius gingen de uitdaging aan. Het werd de zeer innovatieve hybride Mara, die vier bakken van 90 x 11,40 meter, met in totaal 14.800 ton kan vervoeren. De duwboot zal worden ingezet voor het vervoer van bulk, waaronder kolen, erts en pallets, van Rotterdam naar het nabij Gent gelegen Zelzate.

Benjamin Hoeykens en zijn vader Julien. (Foto: Jan Hoek)

Hecht koppel

Op vrijdag 21 november vond aan de Hoogmolendijk in Schoten de doopplechtigheid plaats. Een paar honderd meter stroomopwaarts in het Albertkanaal ligt passagiersschip Formidable aangemeerd. Een naam die zeker niet had misstaan op de duwboot Mara. Benjamin Hoeykens is dan ook zichtbaar zeer content met de spraakmakende uitbreiding van de vloot. Hij is binnen de familie, na zijn vader Julien te hebben opge­volgd, de vijfde generatie. Naast de tanker Iris en duwboot Mara bestaat de vloot van het familiebedrijf uit de tanker Tripolis en de containerschepen Aquapolis en Metropolis. De zonen Sander (18), die een opleiding volgt aan de zeevaartschool in Vlissingen, en Robbe (16) zouden, als het aan Benjamin en Sarah ligt, in de toekomst de zesde generatie zijn.

“Sarah en ik vormen een hecht koppel; we hebben niet alleen samen dag en nacht
gevaren, maar bespreken met elkaar ook alles wat met onze vloot te maken heeft. Toen we door DGA-Shipping benaderd werden voor de bouw van een duwboot zijn we aan het rekenen gegaan. Het is weliswaar een nichemarkt, maar we hebben uiteindelijk besloten de uitdaging aan te gaan.”

“Tinnemans in Maasbracht had al eerder zeven duwboten gebouwd; ze kennen merkbaar het klappen van de zweep. Tijdens het door de vele noviteiten aan boord lang­durige bouwproces waren we heel open naar elkaar en vond er regelmatig overleg plaats. Alles werd steeds tot in detail besproken en gaandeweg kwamen we tot aanpassingen en verbeteringen. We zijn dan ook allemaal heel trots op het bereikte resultaat”, stelt Benjamin Hoeykens.     

(Foto: Tinnemans Floating Solutions)

Stabiliteit en duwvermogen

Aan de kade in Schoten verricht Geert Tinnemans in de stuurhut nog wat laatste klusjes. Hij zegt over de bouw van de Mara: “Het was een bijzonder project waarvoor we ons met het hele team met hart en ziel hebben ingezet. Het is een duwboot die laat zien wat er mogelijk is wanneer vakmanschap, innovatie en doorzettingsvermogen samenkomen.”

Waar duwboten veelal een breedte hebben van 10 meter is de Mara 11,41 meter breed. Hoeykens zegt daarover: “Hoewel de Mara compact oogt, is het technisch gezien een van de meest uitgebreide duwboten van dit moment. Het ontwerp grijpt bewust terug op de sterke duwbakken van vroeger met grotere schroeven – de boegschroef heeft bijvoorbeeld een diameter van 1,40 meter – en straalbuizen en ruime roeren. De extra breedte zorgt voor extra stabiliteit en duwvermogen.”

De Mara beschikt over vier 60 tons koppellieren, een apart bedienbaar stuursysteem, een autokraan van 17 meter en, zoals ook op de andere schepen van de vloot, een trackpilot. In de ruime machinekamer vallen direct de twee Caterpillars Greenpower GP3512C op, evenals de forse accubakken met een totale batterijcapaciteit van 680 kW.

(Foto: Jan Hoek)

Benjamin Hoeykens vertelt daarover: “De door Oechies geleverde batterij maakt het mogelijk om in havengebieden te manoeuvreren, verplaatsen en stil te liggen zonder walstroom en, niet te vergeten, met aanzienlijk minder uitstoot. Met de door IMS geleverde Caterpillars hebben we de keuze uit verschillende brandstoffen zoals FAME, HVO, B7 en B100.”

Boven de motoren hangen twee bakken, absoluut een bijzonderheid in een machinekamer. Hoeykens legt uit: “De accommodatie voor de twee bemanningsploegen van elk vijf personen bestaat uit zes slaapkamers, twee keukens en twee badkamers. De zesde slaapkamer zou gebruikt kunnen worden door een leerling-matroos. De badkamers zijn ondergebracht in uitneembare bakken die makkelijk uit het schip te tillen zijn; dat maakt het onderhoud, reparaties en eventuele motorvervanging in de toekomst aanzienlijk eenvoudiger.”

“Maar hoe innovatief en duurzaam en krachtig onze schepen ook zijn, het zijn toch de mensen aan boord die het moeten doen.”      

Door Jan Hoek

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -