- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVerplichte bijdrage verduurzamingsfonds komt dichterbij

Verplichte bijdrage verduurzamingsfonds komt dichterbij

- Advertentie -

Delen

De Europese commissie blijkt te verwachten dat duurdere gasolie binnenvaartondernemers zal stimuleren te kiezen voor schone, alternatieve brandstoffen. Kennelijk is daar nog niet doorgedrongen welke problemen schippers ondervinden met die ‘schone’ brandstoffen, om over de kosten die daarbij komen maar niet te spreken.

Kosten om überhaupt met bepaalde ‘biobrandstoffen’ te kunnen varen (op temperatuur houden, constant in beweging houden, dure filtersystemen aanschaffen et cetera) en daarbovenop de kosten voor de scheepseigenaar als het fout gaat. Want het gaat fout, dat is gebleken bij de schepen waar de motoren uitvielen, door dichtgeslagen filters onder ander. Het gaat daarbij om kosten die in de tienduizenden euro’s lopen en dan hebben we het nog niet over de niet-verzekerbare schade!

Hier zien we weer een voorbeeld dat duidelijk maakt hoe ver de Europese Commissie buiten onze realiteit leeft. En de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR), die ooit is opgericht om schippers een vrije doorgang over de Rijn te garanderen, is bovendien bereid mee te denken met Brussel en laat dit onderzoeken. Verwacht wordt dat een verplichte bijdrage aan een verduurzamingsfonds tot de mogelijkheden behoort.

Waar kennen we dat van, die verplichte bijdrages? Van het sloopfonds/reservefond en van de SAB. Vraag de schippers wat ze vinden over de wijze waarop hun geld besteed wordt en of het overeenkomt met de beloofde doelstellingen… Dan weten wij het antwoord wel.

Ofwel… weer iets waarvoor we goed genoeg zijn om ons geld in te storten, maar als puntje bij paaltje komt een of andere schimmige instantie bepaalt wat er met dat geld gebeurt. Te denken valt aan de huidige bijdrage per m3 gasolie die in een pot verdwijnt bij de SAB en waar de praktijk uitwijst: steeds meer betalen voor minder. Of de gelden die indertijd in het sloopfonds zijn gegaan, waaruit allerlei dure onderzoeken worden gefinancierd waaruit conclusies voortkomen die iedereen kan bedenken. Of erger: die soms duidelijk maken dat ook het betreffende onderzoeksplatform niet gehinderd wordt door enige vorm van kennis.

Daarom heeft de ASV ook in een CCR-voorbespreking aangegeven aan het ministerie dat de Nederlandse schippers bijzonder weinig vertrouwen hebben in ‘fondsen’ en de wijze waarop er met hun inleg omgesprongen wordt. De ASV heeft erop gewezen dat we tijdens een ESO-overleg hebben gevraagd de gelden van het sloopfonds/reservefonds in te zetten om een aanzet te geven tot vergroening in de binnenvaart. Dat vond men niet nodig. En nu mogen schippers weer opnieuw gaan betalen?

De verenigde Europese binnenvaartorganisaties in Brussel vragen ondertussen de EU voorlopig af te zien van belastingheffing op gasolie voor de binnenvaart. Ze vrezen dat hogere kosten leiden tot ladingverlies aan concurrerende modaliteiten.

Machiel Smitsman en Sunniva Fluitsma,
namens het bestuur van de ASV

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -