- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwUrgentia eerste nieuwbouw voor Colonia

Urgentia eerste nieuwbouw voor Colonia

- Advertentie -

Delen

Jan Besemer, Ronald Haneveld en Huig van der Wouden kennen elkaar al sinds de tijd dat ze voeren bij Alvracht. Later stonden ze op de loonlijst bij onder andere Van Ommeren en uiteindelijk Vopak. In augustus 2001 besloten ze als zelfstandigen verder te gaan. Ze kochten de in 1973 in Oldenburg gebouwde en 1193 ton metende eetbare-oliëntanker Colonia, gebouwd als Alvracht 17. Onlangs hebben ze hun vloot verdubbeld met de circa 3.000 ton metende eetbare oliën-tanker Urgentia.
Het Chinese casco is afgebouwd bij VeKa Werkendam. Zowel de Colonia als de Urgentia (gaan)varen voor Schutter. Wellicht opmerkelijk: nieuwbouwschip Urgentia is eigendom van scheepvaartbedrijf Colonia, terwijl de tanker Colonia eigendom is van scheepvaartbedrijf Urgentia.

Vakwerk
De drie eigenaren zijn bijzonder content met hun nieuwbouwschip en de afgelopen afbouwperiode bij VeKa. Jan Besemer verwoordt hun mening als volgt: “Het was voor VeKa de eerste eetbare oliën-tanker die ze hebben afgebouwd. We hebben de Urgentia turnkey gekocht bij Peter Versluijs en we zijn zeer tevreden over het eindresultaat. Het casco is afkomstig uit het Chinese Dalian en ziet er keurig uit.”
“Gedurende de gehele afbouwperiode was er een prettige samenwerking en met name Jan de Vries, Leo Slinger, Kommer en Sjeun hebben uitstekend werk verricht. Als we nog een keer een schip laten bouwen, gaan we zonder twijfel weer met VeKa in zee. Ook de Werkendamse onderaannemers waarmee zij samenwerken, zoals Werkina, Hoogendoorn en voor de afwerking van de machinekamer SKB, hebben vakwerk afgeleverd.” In de fraai afgewerkte machinekamer staat een door Koedood geleverde Mitsubishi van 1700 pk bij 1600 toeren.

Urgent
Eigenlijk was het de bedoeling de Colonia te verkopen, maar gezien de huidige slechte tijd besloot het trio de tanker te houden. De Colonia is 80 x 9 meter en kan dankzij de lage kruiplijn ook op de Belgische kanalen varen.
De naam Colonia is het Latijnse woord voor Keulen en was er al door Vopak opgezet. De naam Urgentia ontstond eigenlijk uit het niets. Jan Besemer: “Onze boekhouder belde me met de vraag dat hij voor verschillende formulieren de naam van het schip nodig had. Het was nogal urgent, voegde hij er aan toe. In een reactie zei ik: doe dan maar Urgentia. Mijn medevennoten waren het ermee eens en zo is die naam op ons eerste nieuwbouwschip gekomen. Onze bevrachter had voor het transport van eetbare oliën nog scheepsruimte nodig en daarom besloten we een nieuw schip te laten bouwen. Met Schutter hebben we een contract voor vijf jaar afgesloten.”

‘Groen schip’
De Urgentia is 110 x 11,45 meter en meet zo’n 3.000 ton. De tanker beschikt over negen zwart ijzer ladingtanks van circa 380 kuub elk. “De tanks zijn rondom geïsoleerd, waardoor we veel energie besparen. Daardoor zijn we eigenlijk best een ‘groen schip’. De spiralen liggen zwevend in de tank en kunnen 12 centimeter op en neer. Bij de chemieschepen is dat meestal gebeugeld. Het product wordt verwarmd door de spiralen die op de bodem liggen. Die gaan om het zwiepen te voorkomen vervolgens omhoog. De Heatmaster-ketel van 2.300 kW verwarmt het water tot 140° C.”

“Naast de negen tanks beschikken we over een slobtank”, zegt Besemer. “We moeten na elke reis de tanks schoonmaken en hebben de techniek aan boord dat we al varende het waswater kunnen recyclen. We hebben twee Bornemann laad-/lospompen met een capaciteit van ongeveer 500 en 200 ton per uur, afhankelijk van het soortelijk gewicht van de lading. We kunnen twee partijen separaat laden en lossen.”
De Urgentia is begin maart gedoopt door de kinderen van de eigenaren, te weten Iris en Roos Besemer en Raphaela en Brit Haneveld. Dat ging met zo’n vereende kracht dat ze het in Keulen (lees: op de Colonia) hoorden donderen.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -