- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwEigenaren content met fraaie Concentus

Eigenaren content met fraaie Concentus

- Advertentie -

Delen

Aan de Werkendamse loswal is de tanker Concentus helemaal klaar voor de open dag. Je krijgt op de kade al de neiging je schoenen uit te trekken, zo gelikt en gelakt ziet de 2520 ton metende tanker er uit. De eigenaren kochten via Galle Makelaardij de Concentus bij Euromaritime Shipbuilding. De afbouw vond plaats bij De Waal in Werkendam.

De Concentus lijkt als twee druppels water op de eerder door dezelfde partijen afgebouwde Aswintha van de Tholense vennoten Peter Boontjes en Stefan Kuhn. Laatstgenoemde voerde in opdracht van de eigenaren van Concentus Shipping de regie tijdens de afbouw. Dankzij de kennis en kunde van Kuhn waren ze al bij voorbaat verzekerd van een bijzonder mooi schip. Het bestek, door Marcel Roodhart van Euromaritime in nauwe samenwerking met de eigenaren samengesteld, stond er daarnaast garant voor dat aan boord van de Concentus het beste van beste is geïnstalleerd.

Tankmatch
Het casco is gebouw in Tsjechië door Barkmet Lovosice en daarmee hadden de eigenaren al een fraaie basis voor hun tanker. De Concentus is 110 x 11,45 meter en beschikt over acht gecoate tanks met een totale inhoud van 3008 kuub. De acht Marflex-deepwellpompen hebben elk een capaciteit van 100 kuub per uur.
Eetbare oliën mag de Concentus niet vervoeren, maar verder kan alles wat vloeibaar is in de tanks. De verwarming gebeurt met spiralen. De lage kruiplijn maakt dat de tanker ook op de Duitse kanalen kan varen.
Het in Basel gevestigde bedrijf Concentus Shipping beschikt naast de nieuwe Concentus ook over de Concentus II. Die 2992 ton metende tanker is gebouwd in 2003 en heeft als afmetingen eveneens 110 x 11,45 meter. Ze varen beide voor Tankmatch.

De ABC-motor levert van 1500 pk bij 800 toeren. (foto´s Jan Hoek)

Dit aan de Biesbosch-Noord in Werkendam gevestigde bevrachtingkantoor van directeur André Nieman heeft zich gespecialiseerd in het vervoer van vloeibare chemicaliën en aanverwante vloeibare producten over rivieren, kanalen en zeehavens in Europa. Daarnaast varen voor Concentus Shipping twee gecharterde schepen, de eerder genoemde Aswintha en de in 2003 bij Den Breejen afgebouwde Sophia van de eigenaren Peter Boontjes en Stefan Kuhn. Deze twee schepen varen voor Tankfracht uit Hamburg, een bevrachter waarmee het duo al sinds 1997 een samenwerking heeft. In overleg met deze bevrachter is destijds besloten de Aswintha met een lage kruiplijn te bouwen.

Twee druppels water
Een door Anglo Belgian Corporation uit het Belgische Gent geleverde ABC-motor van 1500 pk bij 800 toeren zorgt voor een verantwoorde voortstuwing. De hoofdmotor is geplaatst en gekoppeld door De Waal, die ook verantwoordelijk was voor de complete afbouw. Verder leverde en installeerde De Waal de Stuwa-schroefasinstallatie met schroefasrem, de schroefas-seals, stuurmachine en roersysteem en diverse hydrauliek. De machinekamerleidingen en de aluminium vloerplaten in de voor- en achtermachinekamer zijn geleverd door SKB.
De afbouw van de tanker Aswintha, genoemd naar Aswin en Samantha, de kinderen van Stefan Kuhn, was de eerste samenwerking met De Waal. Een samenwerking die tot volle tevredenheid van alle partijen verliep. De Concentus lijkt als twee druppels water op de Aswintha. Ook de afbouw verliep als een soort kopie. Dat betekent dat er ook bij de overdracht van de Concentus eind maart alleen maar tevreden gezichten te zien waren. Met andere woorden: er was sprake van consensus en alle betrokkenen waren meer dan content met de Concentus.

( Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -