Weg uit de hectiek van ons overvolle asfalt vertoont de Amsterdamse Australiëhaven, met zijn serene rust en nog ongeïndustrialiseerde akkers, ongetwijfeld overeenkomst met het gelijknamige werelddeel. Langs het grasland liggen twintig tankers die actie van de terminal afwachten. Het is drie uur en zonnig Amsterdam wordt notabene opgewarmd naar 21 graden. Tijd voor scheepsonderhoud!
Als we aan boord stappen van het mts Tim, zet Ron Boersma, met nog een bodempje in de bus, het potdeksel in het zwart. Bij de start was dit tankschip weliswaar geheel roestvrij, echter met de lak nog in de pot. De glans van deze in Wroclaw gebouwde tanker zit in model, constructie en uitvoering. De exploitatie van de Tim regelt Otto Klohs van Stetra uit Ludwigshafen.
Gelders accent
We zijn te gast bij Handelsonderneming Gebr. Boersma en schuiven achter de stuurhuttafel. Rondom in comfort (made by Verveer) met ‘Australie’ als panorama, zitten we hier op de eerste rang. Ron Boersma, die met Gelders accent wegens zijn school, jeugd, thuis, Silvia en zoon Tim, koestert de omgeving van Herwen Aerdt en Lobith.
Rensen Shipbuilding liet deze 110 x 11,45 meter grote tanker bouwen, op de Malbow-werf in het Poolse Wroclaw. Wim Driessen had de verantwoording voor bouw, kwaliteit, afwerking en de turnkey-oplevering. “Met een goede tekening, het juiste materiaal en plaatvoering plus een uitstekende werf krijg je een schip dat loopt, een groot draagvermogen heeft en een lage kruiplijn."
Machinefabriek Smits installeerde het schip op de IJsselwerf-locatie. "Ons doel is simpel", zegt Ron Boersma: "Er moet geld mee verdiend worden." Het is een standaard uitgevoerd type C-schip met Veritas-klasse. Niettemin is het technisch en nautisch pakket compleet.
Werken
De verkoop van zijn één jaar jonge in Plock gebouwde mts Verona maakte Ron Boersma schipper te voet. Om te blijven hobbyen stap je dan weer in de nieuwbouw, ofschoon dat soms ook wel op werken lijkt. Nieuwbouwen is uitdagend leuk, wanneer er wordt gewerkt volgens overeenkomst. Met uitzondering van correcte leveranciers en installateurs, zijn er te veel die werk voldoende hebben en slechte prestaties leveren. Grote auto’s, ondermaatse prestaties. De klant is geen koning meer.
“Met een goede tekening, het juiste materiaal plus een uitstekende werf krijg je een schip dat loopt, een groot draagvermogen en een lage kruiplijn heeft." (foto´s Johan de Witte)
Overvolle orderportefeuilles ondermijnen de gentlement’s agreement! Vertraagde aanlevering van materiaal verstoort afbouwschema’s. Machinefabriek Smits zet zich in om bij te sturen en de ‘inbouwmotor’ te laten draaien. Desondanks zorgt de mentaliteit van enkele onderaannemers dat deze hapert. Dat is de ergernis van een opdrachtgever, die overigens ook veeleisend liever ‘gisteren’ al wilde varen.
Smits Machinefabriek installeerde de Tim met een extra aan veiligheid overeenkomstig Boersma-ervaring, die de praktijkbeleving vertaalt. “Je leert naarmate je werkt en we zijn altijd in voor verbetering, zonder daarbij de man aan dek naar de stuurhut te automatiseren”, aldus Ron.
De voortstuwing bestaat een Caterpillar 3512. Het leidingwerk en de equipement is van Leemberg. Er zijn fluisterstille Marflex-pompen die in woongebieden niet opvallen. Aan de stuurhut hangt een Kampers-label. Onderwater neemt De Waal het voor zijn rekening. Tegen de tijd dat het schuurpapier op is en de verfbussen leeg zijn, komt de Tim als een fraai ogend schip te voorschijn; kwaliteit heeft het schip al.
Vijftiger jaren
Het werd nog aardig gezellig toen Boersma senior in de stuurhut opdook. Met een vergelijking tussen scheepvaart ’toen en nu’ waren we even terug in Becken I en II in het Basel van de vijftiger jaren. Daar lagen de sleepschepen soms twee weken te wachten om gelost te worden. Je was dan al veertien dagen bezig geweest om vanaf Mannheim in Basel te komen, en naar Mannheim ging het ook al niet zo vlug.
Met acht schepen achter de Unterwalden ging je in Salzig voor anker. De boot nam er drie mee en kwam nog een paar keer terug van Bingen om de rest op te halen. Daar ging tijd in zitten. “De Unterwalden, met zijn 4000 paarden, had er eens twaalf achter hangen naar de Ruhr.”
De wereld draaide toen op minder olie, ofschoon de peterolie voor ankerlantaarns niet was aan te slepen!
(Johan de Witte)
Klik hier voor technische gegevens op Vlootschouw.nl.
Het is verano.