Peter Boontjes van de Sophia en Stefan Kuhn van de Aswintha hebben beiden Tholen als thuishaven en besloten in 2006 nauw samen te gaan werken. De in 2002 gebouwde Aswintha werd verkocht en vaart nu onder de naam Eenhoorn. Met de in 2003 bij Den Breejen afgebouwde Sophia voeren ze wel verder en via Galle Makelaardij werd bij Euromaritime Shipbuilding een nieuw (turnkey) schip besteld. De afbouw vond plaats bij De Waal in Werkendam. Het schip kreeg weer de naam Aswintha, genoemd naar Aswin en Samantha, de kinderen van Stefan Kuhn.
Het schip kreeg weer de naam Aswintha, genoemd naar Aswin en Samantha, de kinderen van Stefan Kuhn. (foto’s Jan Hoek)
Stefan Kuhn heeft bijna dertig jaar ervaring in de tankvaart en heeft sinds 1995 zijn eigen onderneming Aswintha Scheepvaart BV. Ook Peter Boontjes heeft een decennialange ervaring en is eigenaar van Sophia Tankvaart BV. Hij liet in april 2003 voor dat bedrijf de Sophia dopen door zijn kinderen Giovanna en Stephanie.
Lage kruiphoogte
In 2006 besloten de bijna buurmannen in Tholen hun aandelen in één map op te bergen. “De vervanging van de vorige Aswintha is verjonging van onze vloot. We hebben altijd een goede samenwerking met Marcel en Frank Galle gehad en daarom hebben we hen ook bij de aanschaf van de nieuwe Aswintha betrokken. Het schip is gekocht bij Euromaritime Shipbuilding, dat optreedt als verantwoordelijke bij de nieuwbouw”, vertellen de vennoten Boontjes en Kuhn.
“Het is de eerste maal dat we bij De Waal hebben afgebouwd, maar dat is ons prima bevallen. Binnen anderhalve maand was de Aswintha afgebouwd. Het casco komt van de Tsjechische werf Barkmet, een werf die een fraai casco heeft gebouwd. Met de meeste toeleveranciers hebben we al eerder samengewerkt. Timmerbedrijf De Leeuw was nieuw voor ons en dat is echt supergoed bevallen.”
“We hebben al sinds 1997 een samenwerking met Tankfracht uit Hamburg en zowel de Sophia als de Aswintha worden gecharterd door deze rederij. In overleg met hen hebben we besloten een schip met een lage kruiphoogte te laten bouwen zodat we ook op de Duitse kanalen kunnen varen.”
Beste van het beste
De Aswintha is 110 x 11,45 meter en meet 2520 ton. De tanker beschikt over acht gecoate tanks. “We vervoeren alles wat vloeibaar is, met uitzondering van eetwaren. De verwarming gebeurt met spiralen. Met onze ervaring en in nauwe samenwerking met Marcel Roodhart van Euromaritime is het bestek vastgesteld en we durven te stellen dat we het beste van het beste aan boord van de Aswintha hebben. Met andere woorden: we zijn zeer content met de verjonging van onze vloot ”, zeggen Peter Boontjes en Stefan Kuhn.
De voortstuwing wordt verzorgd door een ABC-hoofdmotor van 1500 pk bij 800 toeren. De 5-bladsschroef is evenals de straalbuis geleverd door Wärtsilä, een van oorsprong Fins bedrijf; vertegenwoordigd in zeventig landen en wereldwijd marktleider in de scheepsvoortstuwing. De doorbraak van het bedrijf in ons land kwam in 1989 toen Stork-Werkspoor werd overgenomen. In 2002 werd de scheepsschroevenfabriek Lips in Drunen overgenomen. In Drunen worden nog steeds scheepsschroeven gemaakt met een diameter tot 11 meter en een gewicht tot circa 60 ton. Voor de Aswintha is gekozen voor een kleinere uitvoering, namelijk met een diameter van 1,70 meter.
PVC-vloerbedekking
Dik den Hollander (interieur, advies en realisatie) verzorgde de complete inrichting van de Aswintha. In de fraaie en overzichtelijke showroom aan de Leeghwaterstraat 11 in Werkendam kan de klant de nodige inspiratie en ideeën opdoen. “Onze specialiteit ligt bij het advies tot in detail en de begeleiding vanaf het allereerste begin tot en met de oplevering. Hierbij houden wij nauw contact met de klant, de interieurbouwer en andere aannemers, zodat het eindresultaat perfect in orde is.” Aldus Dik den Hollander.
“Aan boord van de Aswintha hebben we de complete inrichting verzorgd; dus naast vloerbedekking en zonwering in de stuurhut ook de meubels, bedden inclusief matrassen en bedtextiel. De eigenaren van de Aswintha hebben gekozen voor een pvc-vloerbedekking met een plavuizenmotief. Wij kunnen deze vloer, die sterk is en ideaal in onderhoud, leveren in tal van motieven, waaronder verschillende houtmotieven. Wij hebben veel ervaring in de inrichting aan boord van schepen en houden dan ook terdege rekening met eventuele voorschriften op het gebied van brandveiligheid of het behalen van het juiste dB-niveau in de woning.”
(Jan Hoek)