- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwTaling vaart dankzij Belgische Scheepsmetingsdienst

Taling vaart dankzij Belgische Scheepsmetingsdienst

- Advertentie -

Delen

Talingen zijn de kleinste vertegenwoordigers van de watervogelfamilie. Er zijn achttien soorten, waaronder de zomer- en de wintertaling. De kleinste taling weegt 225 gram. Sinds kort is er een gigantische taling bijgekomen, want bij Scheepswerf L.J. Boer in Sliedrecht is een 4005 ton metend exemplaar opgeleverd van 135 x 11,45 meter. Eigenaars van deze forse Taling, die qua uiterlijk veel weg heeft van een drogelading- annex containerschip, zijn Cor en Elly de Jong en hun zoon Erwin.

De Taling heeft twee ABC-motoren van 1500 pk bij 800 toeren. (foto’s Jan Hoek)

Het is hun vierde Taling; ze begonnen in 1973 op een Duitse Taling van 67 x 8,20 meter, die in 1989 verkocht werd en vervangen door de ex-Delta van 100 x 9,50 meter. De eerste nieuwbouw-Taling werd zeven jaar geleden eveneens afgebouwd bij L.J. Boer en was 110 x 11,45 meter.
Het casco van hun nieuwste Taling is afkomstig uit het Chinese Haitong en geleverd door Combi International. “We hebben deze Taling onder eigen regie afgebouwd. Dat is een bewuste en vooral financiële keus; wat anders een makelaar in zijn zak steekt, houden wij nu zelf”, vertelt Cor de Jong over een ietwat moeizaam verlopen afbouw. Sommige aannemers waar ze zeven jaar geleden goede ervaringen mee hadden, hebben in hun ogen dit keer een wat mindere prestatie geleverd, maar daar wil familie De Jong verder geen woorden aan vuil maken.

Meetbrief
Waar Cor de Jong wel over wil praten, zijn de ervaringen met de Nederlandse Scheepsmetingdienst. “Meer dan vier maanden geleden heb ik de Taling aangemeld bij die dienst. Ze hadden geen tijd en gaven een datum op van 27 november. ‘Kun je dan niet, dan kan het wel volgend jaar februari worden’, werd daaraan nog toegevoegd. Ik gaf ze nog als tip dat de Indigo exact hetzelfde schip is, afkomstig van dezelfde werf in China. Ze zouden dat intern bespreken en mij terugbellen. Ik heb niets meer gehoord, waarmee ze duidelijk maken dat je niet meer dan een nummer bent.”
“Ik heb contact opgenomen met de Belgische Scheepsmetingsdienst en binnen twee weken was het geregeld en was ik in bezit van een meetbrief. Ik vind het belachelijk dat je naar Antwerpen moet varen om dat voor elkaar te krijgen. Het kost me op deze manier extra brandstof en havengeld; iedereen spreekt er dan ook schande van.”

Stuurmanskamer
De afgelopen zes jaar voer familie De Jong voor Marcel Heuvelman. “Die heeft op dit moment even te weinig aanbod. We gaan nu voor Gommers circa 3.500 ton gebroken asfalt laden in Utrecht, vervolgens met die lading een geladen proefvaart doen en aansluitend de vracht lossen in Rotterdam”, vertelt Cor de Jong over de eerste reis.

Twee ABC-motoren van 1500 pk bij 800 toeren zorgen ervoor dat het gebroken asfalt op tijd op de plaats van bestemming komt. Veth leverde de boegschroefinstallatie, volgens De Jong een bedrijf met medewerkers die zelfstandig kunnen werken en service leveren die functioneert. Dat geldt ook voor de Combinatie uit Hardinxveld-Giessendam, die alles keurig afgetimmerd heeft. De stuurhut is geleverd door EBR, evenals de kolom van 8,40 meter en de hydraulisch bestuurbare EBR-Bütter autokraan met een hefvermogen van 2.000 kilo op 20 meter.
Op het achterschip zijn een aparte woning voor zoon Erwin en een compleet ingerichte stuurmanskamer met aparte slaapkamer, waarvan ook Cor de Jong gebruik gaat maken. Het matrozenverblijf op het voorschip telt drie aparte slaapkamers.
“We gebruiken de naam Taling al sinds 1973. Mijn zwager C. Leeuwestein gebruikte al eerder de naam Topper voor zijn schip. We vonden een eendennaam een leuk idee en daarom hebben wij ons schip ook vernoemd naar een eend”, zegt Cor de Jong tot besluit over de naam van zijn 4005 ton metende Taling.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -