- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwThe spirit of the Atlantic Energy

The spirit of the Atlantic Energy

- Advertentie -

Delen

Dat de spirit van deze smeerolietanker wedijvert met de natuurkracht van Atlantic Energy is wellicht een pretentieuze stelling. Evenwel veroorzaakt deze nieuwe Atlantic met haar technische, veilige en werkbare eigenschappen een aanmerkelijke deining in de smeeroliebunkerbranche, ofschoon er kennelijk in uitvoering en afwerking voor de opdrachtgever- en afbouwfirma Dolderman BV evenals onderaannemers, geen golf te hoog gaat!
De opdrachtgever van deze 85,80 x 9,54 en 1.614 ton grote tanker is Atlantic Energy BV. We tellen zestien tanks en kijken met ontzag naar de langste bunkergiek op een smeer­olietanker ever!

De stuurhut is van Alubouw de Mooy.

Het casco is gebouwd in Orsova door Rensen-Driessen Shipbuilding BV. “Samen met Ubbo Rommerts hebben we een bestaande tekening ingrijpend aangepast, vertelt Andreas van Winssen, hoofd technischedienst binnenvaart Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij BV. Om een veilig en klantgericht schip te realiseren hebben we het de bouwers niet makkelijk kunnen maken. Zo bevond de ervaren bemanning zich eveneens aan de ontwerptafel. Praktijk wordt dan vertaald in uitvoering waarmee je vooruit kan. Ubbo begrijpt zoiets, prima vakman! Bijvoorbeeld alle zestien tanks hebben een onderleiding. Hierdoor is veel dekruimte gespaard, waardoor er van voor tot achter een 1,40 meter breed loopdek is gecreëerd.

Voor, midden en achter op het trunkdek staan manifolds waarvan elke leiding kan persen of zuigen. Menno van de Berg installeerde het niveau- en alarmeringsysteem. De 28,50 meter lange Van Wijk-giek reikt over een collegabunkerschip naar het dek van de nieuwe generatie containerschepen. “Via het meet- en regelsys­teem van Dial Liquid Technics lezen we aan dek evenals in de stuurhut de kleinste hoeveelheid af. Daar rolt ook de uitleveringsbon uit het apparaat, waar we bij de klant mee voor de dag kunnen komen. Het pompbedrijf en de boegschroef krijgen energie van een John Deere 6135 AFM75 320 KW 400 KVA generator; bij uitval pakt een tweede voldoende sterke generator het naadloos over. Ook zijn er twee slangenhaspels met 40 meter slang. Voor specifieke smeerolie is er een vatenrek onder de giek voor 120 vaten. Deze Atlantic Energy is gericht op inzetbaarheid, de klant is koning, mits de klant zich koninklijk gedraagt” aldus Andreas van Winssen.
“Als Atlantic lopen we daarbij niet naast ons schoenen. We zijn een dienstverlenend bedrijf.” Zelf is hij de ‘smeerolie’ in afbouw, korte, informatieve maar frequente telefoontjes bevestigen dat tijdens ons gesprek.

Goodwil op de werkvloer
Aan boord van de inmiddels zesde smeeroliebunkertanker onder de Atlantic-paraplu komen we Goof Leyten van Rugotech tegen. Vragen of zijn jongens het leidingwerk hebben geïnstalleerd is overbodig. Niet zo maar een beetje trots wijst hij op de gecompliceerdheid ervan. Na veertig jaar leidingen installeren is dit niettemin zijn eerste smeerolietanker. Het zuiverstrakke leidingwerk, pompen van EPS, deklampen, afsluiters en trunks herhalen zich in een lijnenspel dat Mondriaan ongetwijfeld op linnen zou hebben vastgelegd. En het functioneert!

Klasse Lloyds. (foto’s Johan de Witte)

Goodwill op de werkvloer, aangestuurd door de projectleider Dick Alblas verraadt zich opnieuw in de machinekamer. De 3508 Caterpillar is gefundeerd op zorgvuldig vakwerk. Technisch Installatie Bureau Oechies heeft hier aan boord gezorgd voor licht en functie. Van der Velden ‘stuurwerkblauw’ is eveneens aanwezig. Het schip is duurzaam uitgerust, meer is niet nodig. Technische snufjes zijn mooi, maar als die in storing vallen, moet de laptop eraan te pas komen.

Kleur en warmte
Atlantic focust op continuïteit, risicobeperking en veiligheid. Betreffende dit laatste zijn de bunkertanks in voor- en achter machinekamer tegen de kofferdams gerealiseerd. Het schip heeft een volledig dubbele huid zodat voorraadtanks geen verbinding hebben met de scheepshuid. Deze constructie vergroot de aanvaringsveiligheid, voorkomt condens in brandstof- en smeerolie tanks, spaart eveneens filters en injectors. Terug aan dek hangt het label van Alubouw de Mooy aan de stuurhut c.q. masten, trappen en deuren met een kwaliteit welke het keurmerk van veilig wonen draagt! Verveer BV Scheepsbetimmeringen zorgde voor duurzame bemanningsverblijven zonder flauwekul. Ve-
Woning en Scheepsstoffering uit Krimpen aan de Lek mocht er kleur en warmte in aanbrengen door de complete stoffering van woning en stuurhuis en de eigen Ve-screen zonwering te leveren. Natuurlijk kijken we ook nog even op het voorschip waar een Verhaar-kopschroef manoeuvreert en Konutherm met een thermische ketel de smeerolie pompbaar houdt. De Atlantic Energy is een relatief klein schip, echter een grote bunkertanker die gigantisch goed is uitgevoerd en door Orsova ook nog eens super strak in de spanten is gezet! Mede door wetgeving en onder andere Lloyds-klasse in combinatie met het eigenaarsstreven er betreffende safety-uitvoering onverplicht een tandje bij te zetten, is de binnenvaart aanmerkelijk veiliger als de bank van …….

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -