Er staan nog net geen parkeermeters maar verder doen de vele ruime parkeerhavens rond de nieuwe kade van de Beatrixhaven in Werkendam niet onder voor die van een stadscentrum. Binnen enkele minuten zijn we van daaruit aan boord van mts Alaska waar Darius Winiarczyk ons vertelt dat zijn kapitein nog even aan de overkant is om wat inkopen te doen bij Kieboom-Werkendam.
(foto Hans Heiligers)
Darius maakt koffie voor ons en ondertussen halen we beiden heel ontspannen ons Engels wat op. Zijn vrouw en twee kinderen van 13 en 11 wonen in Polen. Door de afbouw is het schema van aflossing niet gevolgd waardoor het best wel even terug is dat hij bij de familie was. Om die reden heeft hij ook de 40-jarige bruiloft van zijn ouders moeten missen. Maar aan boord gaat de bemanning voor elkaar, wat er ook gebeurt.
Roulerende koks
De meesten trekken al meer dan tien jaar met elkaar op vanaf het vorige schip waarop ze met dezelfde kapitein Joppe voeren. We horen dat in de loop van de tijd de taken goed zijn verdeeld. Naast de kapitein kan eveneens iedereen van de vierkoppige bemanning varen. En datzelfde geldt voor de keuken waar gewoontegetrouw de warme hap tussen de middag wordt opgediend door roulerende koks en dat geeft een prima afwisseling. Brood bakken doen ze ook aan boord. Eén van de bemanningsleden beschouwt de beide machinekamers als zijn domein en verzorgt daar alles wat draait en verzorging nodig heeft.
De sfeer van dit ploegje dat al tien jaar samenwerkt wordt gekenmerkt door een woning waarbinnen een ieder zijn privacy heeft maar waarvan het hart wordt gevormd door een grote living voor gezamenlijk gebruik.
Papierwinkel
Even later komt kapitein Jacco Joppe binnen, je ziet hem niet snel over het hoofd. Joppe komt uit Goes en is zijn binnenvaartcarrière begonnen bij Dagevos in Wemeldinge. De laatste 27 jaar heeft hij uitsluitend bunkertankvaart gedaan. En nog steeds heeft hij geen spijt van de keuze voor dat bijzondere vak waarbij hij zich nog iedere dag als een vis in het water voelt.
“Vroeger was het natuurlijk allemaal een stuk vrijblijvender”, zegt hij. Hij geeft met wat voorbeelden aan dat toen het accent vooral op varen lag en de papierwinkel in de minderheid was. “Maar met alle digitale ondersteuning aan boord valt dat reuze mee”, vindt hij.
Ook bij dit schip is er bij VEKA Shipbuilding altijd ruim en terugkerend overleg voordat de afbouw aanvangt. “En denk er om dat ik heel veel van mijn 27 jaar ervaring op tafel heb gelegd en heb aangegeven hoe ik bepaalde zaken graag aan boord zou willen terugzien waarmee ik vroeger ook heb gewerkt”, zegt hij met veel overtuiging.
(foto Hans Heiligers)
Joppe had nog niet eerder een afbouw meegemaakt maar bewaart er de beste herinneringen aan. Dat komt door de geweldig amicale
samenwerking met de mensen van werf, zo horen we. Dat sluit aardig aan bij Joppe’s eigenschap dat het hem niet uitmaakt of het druk of spannend is; hij schakelt probleemloos vanuit rust naar gezonde stress. “Of omgekeerd”, lacht hij. Op onze vraag naar de tonnenmaat voor deze nieuwbouw van 110 x 11,45 meter met tien tanks moet Jacco het antwoord schuldig blijven. “De meetbrief is nog niet binnen maar ik verwacht dat het boven de 3600 ton gaat uitkomen”, zegt hij.
Sneeuwwit
Aan boord is alles voorhanden om het varen en het bunkerbedrijf onder alle omstandigheden veilig door de bemanning te kunnen laten uitvoeren. Het stuurhuis is ruim; bediening en kantoor zijn volledig geïntegreerd. Aflezen van tankniveaus geschiedt aan de kantoorzijde van de buitenzijde van de console van de lessenaar. Je hoeft niet eerst bij je administratie vandaan om dat te kunnen uitlezen.
De machineruimte van het voorschip is wellicht inspirerend geweest voor de naamgeving van het schip. Alles oogt sneeuwwit. Zelfs de grote Heatmaster-verwarmingsketel is wit geschilderd en dat hebben wij nog niet eerder gezien.
Een van de bemanningsleden grapt over de ruimte: “Looks like hospital.“ Via bemiddeling van Bas Shipping Sàrl in Luxemburg gaat dit nieuwe tankschip zijn diensten verlenen binnen het ARA-gebied voor Aegean North West Europe fleet.
Het mts Alaska is het tiende schip dat is afgebouwd voor de China Combinatie; negen varen voor BAS Shipping Sàrl en één schip is verkocht.
(Hans Heiligers)