- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwTeamCo bouwt arbeidsvriendelijke rvs-tanker Erasmus voor Reederei Deymann

TeamCo bouwt arbeidsvriendelijke rvs-tanker Erasmus voor Reederei Deymann

- Advertentie -

Delen

TeamCo Shipyard, Reederei Deymann en Interstream Barging hebben regelmatig contact met elkaar. Reederei Deymann heeft als particuliere onderneming diverse schepen, waaronder de dubbelwandige tankers Rudolf Deymann, Marten Deymann en de Till Deymann en de rvs-tanker Leonie Deymann, varen voor binnenvaartbevrachter Interstream Barging. TeamCo heeft onlangs de rvs-tanker Erasmus opgeleverd, het derde schip dat de Heusdense scheepswerf voor de Duitse rederij heeft gebouwd. Ook deze tanker, keurig geschilderd in de kleuren van de bevrachter, gaat tien jaar lang (in bareboat charter) zware chemicalièn vervoeren voor Interstream Barging.

(foto Jan Hoek)

De tanker wordt voornamelijk, aangestuurd vanuit Mannheim, gebruikt voor Rijnwerk. De Erasmus beschikt over acht rvs-tanks van 380 kuub elk en kan acht verschillende partijen laden. In nauwe samenwerking hebben de drie partijen een bijzonder arbeids- en milieuvriendelijke tanker ontworpen, waardoor ze eigenlijk in aanmerking komen voor de in 1958 ingestelde Erasmus-prijs.

Kanaalwerk
De 2.875 ton metende rvs-tanker Erasmus heeft een afmeting van 110 x 11,45 meter en wordt voortgestuwd door een medium speed ABC-motor van 1.500 pk. Het casco is een ontwerp van TeamCo en is onder hun regie gebouwd in het Roemeense Orsova.
´Door onze lange ervaring met scheepsbouw hebben we de meest optimale vorm toegepast en is de tanker geschikt voor kanaalwerk. In Heusden hebben we inmiddels zo’n tachtig schepen afgebouwd; in totaal was ik de afgelopen 25 jaar betrokken bij de afbouw van ruim 200 binnenvaartschepen. Je leert van elke nieuwbouw en kleine verbeterpuntjes pas je bij de volgende nieuwbouw weer toe. Kortom: ook de Erasmus is allemaal net wat beter en slimmer afgebouwd. De Erasmus is een bijzonder arbeidsvriendelijk schip geworden, waarop de handelingen, onder andere bij het laad//lossysteem, minimaal zijn. Het voorkomen van spill die ontstaat bij de ontkoppeling en het draineren, hebben we verder geoptimaliseerd. We kunnen stellen dat de Erasmus, naast arbeidsvriendelijk, bijzonder milieuvriendelijk is. Er is bewust gekozen voor de medium speed-hoofdmotor van ABC; de verhouding brandstof en investering is gunstig en meer dan deze 1.500 pk/motor heeft dit schip niet nodig´, aldus Marcel Zweers van TeamCo.

‘Ze doen wat ze beloven’
Met de bouw van de Erasmus is de samenwerking met Reederei Deymann niet afgelopen. Binnenkort wordt gestart met de afbouw van de bunkertanker (135 x 15 meter) Maxine Deymann, genoemd naar de jongste dochter van eigenaar Martin Deymann.
´Gezien de goed gevulde orderportefeuille mogen we bij TeamCo beslist niet mopperen´, concludeert Marcel Zweers. ´Naast de bouw van de Maxine Deymann hebben we ook de opdracht gekregen voor de bouw van de 86 x 10,50 meter grote en 2.400 ton metende bunkertanker. Het casco wordt gebouwd in Orsova.´
´We hebben net de Excellent Princess afgebouwd, en dat is zeker niet het laatste rivercruise-schip dat we bouwen. Voor de Amerikaanse opdrachtgever Vintage Travel gaan we in 2015 een passagiersschip van 135 x 11,40 meter bouwen en een jaar later nog één. Het is heel bijzonder dat we steeds meer aanvragen vanuit de markt krijgen. Het is duidelijk crisis in de binnenvaart; gelukkig zijn er opdrachtgevers die doorgaan met investeren in de toekomst en wij zijn heel blij dat we daaraan mee mogen doen.
Martin Deymann zegt in een reactie: ´Een betere toekomst met hogere prijzen begint bij vertrouwen. Vertrouwen heb ik zeker in Gerrie en Marcel van TeamCo. Ze doen wat ze beloven en alles op de scheepswerf loopt perfect en volgens schema. Ik kan gerust zeggen dat ik bij TeamCo Shipyard zorgeloos en probleemloos heb laten bouwen. Meestal was één telefoontje voldoende om iets aan te laten passen of te regelen. Zeer efficiënt allemaal.´

Interstream Barging
Het investeren in de toekomst wordt natuurlijk aanmerkelijk eenvoudiger als je een schip laat bouwen waarvoor je net met Intertream Barging een overeenkomst voor maar liefst tien jaar hebt afgesproken. Binnen de vloot van de bevrachter neemt de Erasmus de plaats in van de verkochte tanker Pascal. Als binnenvaartbevrachter in vloeibare producten zoals aardolie- en chemieproducten en vegoil (eetbare oliën en vetten) richt
Interstream Barging zich op West-Europa.
Eerder dit jaar nam Interstream Barging het bedrijf Fluvia Vegoil over, dat nu verder gaat onder de naam Interstream Barging Vegoil. In West-Europa mag de onderneming, met kantoren in Geertruidenberg, Duisburg en Mannheim, zich qua tonnage absolute marktleider noemen. De vloot bestaat uit 144 schepen, waarvan 31 schepen tot de eigen rederij behoren en 113 eigendom zijn van particuliere ondernemingen als Reederei Deymann.
Pieter Peeters, managing director van Interstream Barging. zegt tot besluit over de samenwerking met Reederei Deymann: ´Met de bareboat charter huren we in feite het staal van Deymann en zetten we onze eigen mensen op de Erasmus. Ook zorgen wij voor het onderhoud en de verzekering van de tanker. Wij zochten een geschikte partij voor deze manier van charteren en kwamen al snel uit bij Martin Deymann. Dat is voor ons al jarenlang een zeer betrouwbare en solide partner gebleken en heeft zich bewezen als een “blijvertje” in de binnenvaartbranche. We zijn blij dat we deze bij TeamCo voortreffelijk gebouwde tanker kunnen toevoegen aan onze vloot.’

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -