In de werkhal van Shipyard Trico BV oogt de duwboot Kuldipsingh 05 op 30 april nog niet gereed. Er wordt nog volop aan gewerkt. ‘We rollen vanavond de hal uit en zetten hem morgen in ’t water. Volgende week proefvaren, daarna naar Antwerpen om aan dek te worden gezet op koers naar Suriname’, aldus Robert Joosten.
Aanvankelijk stond 1 juni als opleveringsdatum voor dit 12 x 4,20 meter grote duw-/sleepbootje. In de eerste week van maart echter kwam de vraag uit Paramaribo ‘of hij op 12 mei inclusief proefvaart op het zeeschip kon worden gezet, want dan is er een mogelijkheid’.
Voor klantservice en weten dat er niet elke dag een carrier die kant op gaat, zette het Shipyard Trico-team er een tandje bij. Rond de tafel met onderaannemers en leveranciers werd een werkschema opgesteld, waarin de installateurs op verschillende tijden gelegenheid kregen aan de boot de werken.
Zandwinning
‘De truc van het schema was opschieten en elkaar niet in de weg zitten’, vertelt projectleider Robert. ‘Productie op een klein aantal vierkante meters vergt een andere aanpak. Ook het dunne plaatwerk vraagt vakmensen, en gelukkig hebben we die. Lassen waarbij zo min mogelijk warmte in het ijzer wordt gebracht, die kan lang niet iedereen leggen. Strekken is geminimaliseerd. Voorzichtig omgaan met de slijptol.’
‘Het lijkt op jachtbouw, niettemin is de boot professioneel uitgevoerd met rubber fenders rondom. Het ontwerp en de tekening zijn in samenwerking met Jaap Oonincx van OSO gerealiseerd. Het casco hebben we zelf gebouwd.’
‘Met de uitvoering hielden we rekening met opdrachtgeverswensen, zoals duwen en slepen, groot achterdek voor allerlei bevoorrading en bemanningswisseling. De boot wordt ingezet op de Surinamerivier bij Carolina met het verplaatsen van pontons voor zandwinning. Hiertoe is de focus gelegd op twee uitstekend manoeuvrerende roeren in een taats, voor de sterkte en ter voorkoming van schade.’
‘Het totale gewicht van de Kuldipsingh 05 mocht niet boven het hijsvermogen (25 ton) uitkomen dat ter plaatse beschikbaar is. De eigenaar wil de boot naar ander water kunnen verplaatsen. Hiertoe zijn geïntegreerde hijsogen in het schip aangebracht.’
Werk
Dolderman BV leverde 2 x 175 pk John Deere als voortstuwing en een Hatz-generator voor boordspanning en energie-afgifte. EMS verzorgde de elektrische installatie. Om de temperatuur in het oerwoud beheersbaar te houden werd ClimaLogic BV ingeschakeld. DSB timmerde comfort met aan boord een mogelijkheid voor overnachting.
De nieuwe ‘pion’ in de Kuldipsingh Group is er klaar voor! Voor het type boot en functies was er tijdens de bouw serieuze belangstelling uit de branche. Wie weet is er vervolg ofschoon Shipyard Trico bepaald niet zonder werk zit met, een grote barge die tot varend schip wordt omgebouwd met drie Verhaar-thrusters. Een tankercasco is volop in ontwikkeling en twee andere zijn op komst. Het nieuwe bunkerschip dat geheel bij Shipyard Trico is gebouwd, vertrekt naar zijn ligplaats in Dordrecht.
Kuldipsingh Group in Paramaribo
Op zoek naar maritieme kennis en kwaliteit kwam Switrang Kuldipsingh in contact met Shipyard Trico. Zijn relatie met de werf is twee jaar oud en hij heeft inmiddels drie kleine duwboten afgenomen, een kraanschip, vier pontonbakken en een grote duwboot.
In 1992 telde de familiefirma 35 medewerkers; nu meer dan 800 verdeeld over acht bedrijfsonderdelen. Met acht gespecialiseerde bedrijven is de Kuldipsingh Group toonaangevend in onder andere bouwmaterialen, beton, sanitair en glas voor de doe-het-zelver en professionals. Sterk is de firma in advies en transport evenals export van materialen.
Kuldipsingh heeft eigen zand- en steenwinning, verkoopt en verhuurt graafmachines en kranen. Kuldipsingh heeft eveneens een veilige eigen drive-thru exchange met uiterst gunstige koersen.
De firmaslogan ‘build it, fix it- think Kuldipsingh’ heeft inmiddels bekendheid zowel binnen als buiten de grens van Suriname. ‘De rode draad in ondernemen is niet anders dan in Nederland en bestaat uit risico durven nemen, veel uren maken en betrouwbaar zijn in afspraken.’
(Johan de Witte)