Na inspanning van zijn proefvaart draait de Staatsman met een sierlijke boog noord Volkerak binnen. In de zoeker van de lens draait hij dwars van de palen rond over bakboord. Een pluim rook uit 3512 Cat op het voorschip toont medewerking van de Veth-Jet om de koers van uitvaart niet te hinderen. Gedurende de halve pirouette, showt ze haar lijn. Even later valt het machtig fraaie schip als een veertje tegen de palen. Niets verraadt dat het als een mcs gebouwd is en De Gerlien van Tiem er een tanker van realiseerde. Cosmetisch is ze nog een schoonheid!
Perspectief
‘En dat was nu precies de bedoeling. Op papier hebben we onder andere de boeiing aangepast zodat het lijkt dat voor- en middenschip met hetzelfde potlood zijn getekend’, vertelt Arjan van Loon, die we meteen maar naar het waarom vragen van deze grootst bekende ombouw in de binnenvaart.
‘We pasten met 135 x 17,10 meter commercieel niet in de containervaart. Twee jaar geleden stopten we ermee. Met wat er dan over is, heb je geringe kans. Je hoopt op een economisch wonder. Intussen ben je binnen je constructieve mogelijkheden met diverse partijen in gesprek. Het schip is onder BV gebouwd. Dit opende onder andere het perspectief tot ombouw. In ons geval zag de Rabobank het zitten. De Gerlien van Tiem zei het te kunnen, et voila! Aan ons zal het niet liggen om de Staatsman boven water te varen.’
23 tanks
Op de dag van de proefvaart heeft projectleider Marcel van Tiem de lijvige map met certificaten en onderliggende documenten gelukkig aardig onder controle’ hij heeft even tijd om met ons terug te gaan naar het begin.
Is zo’n ombouw in elke fase en uitvoering te coördineren zoals bij nieuwbouw? ‘Nee. In tijd hebben we het karwei weliswaar volgens afspraak in zes maanden afgerond, maar dat is tot stand gekomen doordat we met alle betrokkenen de dialoog van innovatieve aanpak konden handhaven. Zeg maar: alle neuzen stonden dezelfde kant op. Je komt bij zo’n ingreep dingen tegen die om een unieke oplossing vragen. In een bestaand schip is het belangrijk om de originele dimensie aan te houden! Daarom zijn overal stutten aangebracht zodat het casco geen millimeter bewegen kon.’
‘Eerst hebben we het pijpgebint en de containerdummy’s verwijderd. Daarna de zijbeunen opengebrand en verbreed. Een nieuw langsschot boven op zaadhouten gezet. 23 tanks gecreëerd. Een trunkdek gemaakt en verhoogd waarbij de bestaande denneboom is gebruikt. Het schip heeft ook meer diepgang gekregen.’
(foto’s Johan de Witte)
‘De secties bouwde Van der Zalm Constructie uit Brakel en Anko Piping realiseerde het leidingwerk. Vanzelfsprekend hebben we het ladinggedeelte technisch aangepast aan het voor- en achterschip. Van Tiem Elektrotechniek was er voor de elektrische installatie.’
Een ontbrekend document vangt de aandacht van Marcel; ook de mannen van Lloyds hebben nog wat opmerkingen en we moeten het met deze info doen.
Rondje aan dek
Twee bemanningleden poetsen de brug hagelwit, dat maakt nieuwsgierig zodat we nog even in de machinekamer kijken. Het is meer een motorkamer met de kuisheid van een keuken. Boven op het trunkdek moet je met een rei oneffenheden meten; de las lijkt geplamuurd. Maar weinig zo’n glad trunkdek gezien. Bravo voor Van der Zalm en Van Tiem!
We lezen 7.684 ton, tellen 23 Marflex-pompen. De nieuwe connectie trunk/voordek/boeiing leggen we onder de loep: naadloos!
De vier motorenuitlaten op het voorschip staan in een cluster RVS naar de vier windrichtingen als een fraaie handtekening van De Gerlien van Tiem.
Mts Staatsman is een fier schip met karakter. De Binnenvaartkrant wenst Arjan van Loon een goede vaart en dat het economisch tij een wassend karakter zal vertonen.
(Johan de Witte)