- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwTanker Ireen overgedragen aan vijf eigenaren

Tanker Ireen overgedragen aan vijf eigenaren

- Advertentie -

Delen

Het begon eind 2009 met de oplevering van de Pamela, een tanker die bij VeKa Bijlsma in Lemmer afgebouwd werd voor de ondernemers Leon van Oosterhout (Prosylva), de broers Bas en Jacco van der Straaten (Van der Straaten’s Assurantiekantoor), Peter Versluis (VeKa) en Ad van Berchum. Na de Pamela volgden nog de afbouw van de Sa bij VeKa Bijlsma en de Galiya bij VeKa Werkendam. Op 2 september vond de oplevering plaats van nummer vier en vijf van de serie: de Ireen en de Nicky. Het werd sowieso een bijzonder feestelijke dag aan de kade van de Biesboschhaven Zuid in Werkendam, want op die donderdag worden ook de Mariska en de Stolt Filia opgeleverd.

De Ireen heeft als afmetingen 110 x 11,45 meter en meet circa 2790 ton. Het schip gaat in bevrachting bij Jaegers en is dan ook geverfd in de blauwe kleur van het bevrachtingkantoor. Het Chinese casco van de Ireen is afgebouwd bij Bijlsma in Lemmer. De tanker heeft een enkel leidingsysteem en is met een holte van 4,65 meter uitstekend geschikt als kanaalschip. Een Caterpillar van 1521 pk zorgt voor de aandrijving.

Wateroverlast
De afbouw van de Ireen liep nog zes weken vertraging op. Leon van Oosterhout, zelf kapitein-eigenaar van de tanker Newton, vertelt daarover: “Een dag voordat de proefvaart plaats zou vinden, kregen we te maken met wateroverlast in de machinekamer op het voorschip. Een probleem met de dekwaspomp zorgde ervoor dat de machinekamer bijna voor de helft onder water stond. Ook de aanwezige elektriciteitskast stond onder water en dat alles zorgde voor een vertraging van anderhalve maand.”
“Een voordeel is wel dat we de Ireen nu op dezelfde dag kunnen dopen als de Nicky, Mariska en Stolt Filia.” De Ireen is genoemd naar Irene, de partner van Leon van Oosterhout.

Probleemloos overstappen
Het bijzondere van de schepen is dat de inrichting van de stuurhut en de woning nagenoeg hetzelfde is. De woningen hebben een strakke en moderne inrichting die ietwat kan afwijken, maar de stuurhutten zijn identiek. Ad van Berchum zegt daarover: “Aangezien we eigenaar zijn van diverse schepen, is het niet ondenkbaar dat bemanningsleden soms overstappen op een van onze andere schepen. Omdat veel identiek is, verloopt een dergelijke overstap probleemloos en hoeven ze niet opnieuw ingewerkt te worden.”
De vloot van de vijf eigenaren bestaat uit tankers van 86 x 9,60 meter (Pamela, Sa en Nicky) en 110 x 11,45 meter (Galiya en Ireen). “Er is nog steeds vraag naar kleine, dubbelwandige tankers. Jaegers Combitank is zeer actief op de Duitse kanalen en die gaven aan behoefte te hebben aan dubbelwandige tankers die geschikt zijn voor de kanalen.”
“Daarnaast hebben we met de Ireen eveneens een tanker die terecht kan op diverse kanalen. Ik durf te stellen dat de Ireen een zeer mooi schip is geworden”, aldus een contente Leon van Oosterhout.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -