Wie de website van de Maritieme Academie in Den Helder opent, krijgt direct het opvallende logo in beeld. De tweede blikvanger wordt gevormd door het dikke lettertype dat gebruikt is voor het credo van dit opleidingscentrum: ‘ …zet koers naar een uitdagende toekomst…‘. Hoewel deze kreet bedoeld is voor degenen die aan de academie studeren, heeft ook een docent die inspirerende tekst tot zich genomen.
Lesgeven doet Govert Hofman niet meer, hij heeft nog wel een lessenaar op de Compaan.
Kapitein Govert Hofman van het mts Compaan heeft geen dag spijt gehad van zijn besluit om de leslokalen van de Maritieme Academie voorgoed achter zich te laten. Hij vertelt ons hoe hij na 23 jaar met veel plezier te hebben lesgegeven via een echtgenote van een collega bij toeval in contact kwam met de familie Sijbesma. Daar hoorde hij het fijne van het verhaal dat een stuurman op één van de schepen van Sijbesma een half jaar verlof had gevraagd. “Of Govert misschien zin had om een half jaartje bij Sijbesma te komen aflossen.” Dat zou een leuke onderbreking zijn van de dagelijkse inspanningen om de leerlingen bij te brengen wat ze nodig hebben voor hun opleiding binnenvaartkunde. Bovendien zou hij daarmee zijn parate kennis van zijn vakgebied een enorme boost geven. Goed voor Hofman en goed voor de leerlingen in Harlingen.
De kat werd op het spek gebonden. Govert Hofmans besluit om een half jaar te gaan varen had grote gevolgen. Hoewel er aan boord altijd wel iets roest geldt dat niet voor Goverts oude liefde voor de binnenvaart. Sinds hij vier jaar terug aan boord stapte, is hij de leslokalen voorgoed vergeten en is hij niet meer van de Sijbesma-schepen afgestapt. Daar vaart hij nu zelfs met twee van zijn oud-leerlingen: Ronald Oerlemans en Johan Plagge.
Compaan
We horen dit verhaal terwijl het gloednieuwe mts Compaan in Antwerpen aan de kader bij een terminal ligt. Even dachten we niet goed te zijn geïnformeerd of de verkeerde afspraak te hebben gemaakt. Toen we bij de terminal arriveerden lag daar de Componist en geen Compaan. We moesten een eind verderop zijn. Eenmaal daar aan boord kregen we vanuit het stuurhuis een mooi en indrukwekkend beeld van de terminals en de schepen. Zowel zeeschepen, coasters en binnenvaart hebben daar aangelegd. Vanaf het middenschip komt een witgehelmde medewerker naar boven en schuift aan in het stuurhuis. Het is Ronald Oerlemans. We kennen hem van Sijbesma’s mts Componist toen we bij hem aan boord kwamen voor een artikel over dat schip.
We zitten in het Kampers stuurhuis dat door Hoogendoorn werd betimmerd, net als de woning.
In de lessenaar hebben de medewerkers van Hoogendoorn op de juiste wijze ruimte gemaakt voor de inbouw van de communicatie en de navigatie-instrumenten die door Radio Holland zijn geleverd. We schrijven in een rap tempo de informatie op die we van het tweetal krijgen. Ondertussen gaat de koffie en een stapel gevulde koeken rond. De Compaan heeft de afmetingen 110 x 11,45 x 4.10 meter bij een kruiplijn van 6,36 meter. Het casco is door Veka als type Alpha 410 in China gebouwd. Het is bij Veka in Werkendam afgebouwd. Het schip meet 3606 ton, de tien tanks hebben een gezamenlijke inhoud van 3.768 m3 die met 1.250 m3 per uur kan worden verpompt. Het schip is geschikt voor vervoer van alle producten die uiteindelijk via de 26,5 meter lange bunkergiek van Van Wijk op veel plaatsen en onder veel omstandigheden kunnen worden afgeleverd.
Voorschip
Als we met Govert de machineruimte van het voorschip gaan bekijken, valt direct het schilderwerk op. Er wordt op onze nationale vloot heel wat afgerold maar vakwerk spant altijd de kroon. In dit geval is dat van Jan Abrahamse. Zijn onderneming Abrahamse Service heeft al menig schip extra uitstraling gegeven en zijn referentielijst groeit nog steeds. Voor de Compaan heeft hij gekozen voor de producten van Sigma Coatings die hij liet leveren door PS Marine Coatings in samenwerking met Slurink. Ook de fotograaf is blij met dit schilderwerk, de foto’s krijgen daardoor eveneens extra glans. De knalrode Heatmaster thermische ketel steekt mooi af tegen het Abrahamse-wit waarmee de ruimte van het voorschip is geschilderd. We komen daar de namen tegen van Verhaar Omega, Cummins/Marathon, de laatste is goed voor een vermogen van 146 kVA. Ook de machinekamer waarin de hoofdmotor Caterpillar C3512 van 1500PK staat opgesteld is geweldig geschilderd. Ook daar zien we een zelfde Cummins/Marathon combinatie. Die is met iets minder vermogen besteld en levert 65kVA en dat is ruim voldoende volgens Govert. En die ruime voldoende geven de mannen aan boord ook aan de Compaan na hun eerste reizen. Ze hebben het prima naar hun zin met hun collega’s en werken er met plezier.
Hans Heiligers